Foorumit

Kiekko.tk 2018
Created by: teme1 Created on: 2018-11-21 18:28:55 Read times: 4343
teme1
Unit



Date: 2018-11-21 18:28:55
                                        Kiekko.tk - 2018



Aivan ensimmäiseksi on mahtavaa päästä vielä näinkin pitkän taipaleen jälkeen kirjoittamaan foorumille vaikka nykypäivänä foorumikin on jo laantumaan päin ja aktiivisuus tippuu entisestään. Esimerkiksi foorumien kestosuosikki "kuinka kuuluisa" ketjukin on jo unohtunut unholaan. Itse aihetta lähden kuitenkin kirjoittamaan omalta tunnepohjalta ja omien ajatuksien myötä enkä edusta mitään/ketään muuta kuin itseäni. Otsikosta varmasti jokainen tietää jo mistä tulen kirjoittamaan; nimittäin meidän rakkaasta pelistä; kiekko.tk


Jokaisella pelillä on huippuvuotensa ja niin oli myös kiekollakin joka rajoittui kultavuosille siihen 2006-2008 tietämille. Siitä lähtien on alkanut hienoinen alamäki joka on luonnollista nettipeleille. Uusia pelejä kehitetään jatkuvasti ja markkinoimalla uusia pelejä kehittäjät kilpailevat myös pelaajista. Näin pähkinänkuoressa kuitenkin kiekko.tk oli pelinä niin koukuttava ja hauska peli pelata verrattuna muihin peleihin ja juuri tämän takia kiekko olikin todella suosittu peli nuorten keskuudessa (nykyään keski-ikä pyöriikin jo 20 tuntumassa). Kaveripiirissäni on kavereita jotka ovat pelanneet kiekkoa kultavuosina ja viimeisin heistä on lopettanut vuonna 2012. Nykypäivänä kuulen kuittailua että miksi pelaat peliä jossa on 100 pelaajaa maksimissaan online, kiekon kulta-aika meni jo, lopeta se jo. Mutta ei siitä sen enempään. Itsellä kuitenkin tulee kiekosta mieleen eräs toinen peli jolla oli myös omat huippuvuodet, oli tunnettu ja on nykypäiväkin tunnettu peli ja varmasti 90% lukijoista tietää kyseisen pelin; nimittäin Runescapen.


Oldschool Runescape oli suosittu peli ja on nykyäänkin; itse peli ei vaadi mitään isoja tehoja tietokoneelta ja peliä pystyi pelaamaan ilmaiseksi; aivan kuten kiekkoakin. Itse olen pelannut runea juuri siinä 2008-2012 vaihteilla ja lopettelin pelin kun ei enään riittänyt mielenkiinto ja itse runea lähdettiin muuttamaan grafiikoitten suhteen. Tuli ns. uusi runescape. Uutta runea ei otettu oikein lämpivästi vastaan ja pelaajat lopettelivat sen myötä kokonaan runen peluun ja kysyntä vanhaan runeen voimistui jatkuvasti. Kuulostaako jo tutulta tilanteelta kiekon kanssa?

Henkilökohtaisesti siis en tiedä runesta perusjamppaa enempää ja voi olla tiettyjä asioita mitkä olen ilmoittanut väärin mutta ideana toimii siis tämä;

Laitan tähän ihan tilastotiedolla tietoa itse pelin aiheuttamista muutoksista.

https://gyazo.com/96e9e36bfd11e91eab676977c67de49c


Huomattiin tilastoista ja pelaajille tarkoitetuissa foorumeilla että muutos ei ollut se mitä yhteisö halusi ja itse Jagex reagoi asiaan nopeasti ja päätti tehdä asialle jotain; palautti Old Schoolin takaisin pelaajille. Nykypäivänä rune on vieläkin todella suosittu. Olisiko ollut jos old schoolia ei olisi tuotu takaisin? Ei varmaankaan.

"Joo okei tosta nyt huomaa että pelaajamäärät lähti laskuun kun lähdettiin muuttamaan peliä, mitä sä haet tällä oikein takaa?

"Miten tää nyt liittyy mitenkään kiekkoon?


Kyse on muutoksista. Jokainen peli tarvitsee muutoksia että peli pärjää markkinoilla. Esimerkiksi League Of Legends päivittää peliään kahden viikon välein ja jokainen seasoni pelaamista muutetaan kokoajan yhteisölle suotuisaan suuntaan. Pelaajia kuunnellaan. Sama on monissa isoissakin peleissä, sama kaava. Pelaajat ovat syy jotka sitä peliä pelaavat, he ovat niitä jotka antavat sinulle sitä rahaa ja tuottavat sitä. Miksi tässä pelissä pelaajia ei enään kuunella? Minkä takia ne vähäiset pelaajat jotka ovat pelanneet vuosia, jopa kymmeniä, sivuutetaan? Toki kyse on kaksi aivan erikokosista peleistä mutta itse ideologia on monissa aivan sama. Pointti on kuitenkin siinä että ylläpito on toiminut oikein lähdessään kokeilemaan uutta näkökulmaa ja tapaa pelata tätä peliä. Virhe on tullut siinä kun virhettä ei osata myöntää vaan annetaan koko laivan uppoa ilman että sitä haluttaisiin pelastaa.


Ja sitten itse kiekkoon.

Eletään elokuun kahdeskymmeneskahdetta päivää. Vuosi on 2015. Päivää jona itse pelinkehittäjä, jouko, julkaisi topicin joka nykypäiväkin hiertää meidän vanhojen pelaajien keskuudessa. Muutos jonka ylläpitäjä koki tarpeelliseksi vaikka aktiivipelaamista tai minkäänlaista kiekkokokemusta ei herralta löydy. Kyllä, muistit oikein; Pelimekaanikan muutos



"Nyt voi kokeilla minkälaista on pelata, jos ukkojen huippunopeus olisi 90% ja mailan kääntönopeus 90% normaalista. Ominaisuuspisteet eivät vaikuta."

Mahdollisia etuja hidastamisesta:

- lagin merkitys vähenee
- reaktionopeuden merkitys vähenee, täysipainoisesti pelaamaan kykenevä demografinen segmentti kasvaa?
- pelisilmän ja taktiikan merkitys lisääntyy
- tilaa enemmän 4-5 pelaajan otteluissa
- yksilökikkailu vähenee, joukkuepeli korostuu?
- aloittelijan kynnys madaltuu


Mahdollisia haittoja:

- pelin tempo ja intensiteetti voivat laskea
- vanhat pelaajat joutuvat totuttelemaan
- yksilökikkailu on monelle tärkeä osa peliä


Kun ensimmäisen kerran luin asiasta ja perehdyin, ymmärsin joukon idean, olihan nyt jotain tehtävä että peli jatkuisi ja uusia pelaajia saataisiin mukaan. Itse henkilökohtaisesti olisin ollut valmis luopumaan vuosien työstäni kikoista, tempuista, ajastani jos se olisi auttanut kiekkoa parempaan suuntaan. Ja niin varmasti olisi moni muukin. En pitänyt muutoksista ja en pidä edelleenkään. Mutta jos se olisi tuonut uusia, aktiivisia pelaajia peliin, olisin hyväksynyt ns. "uhraukseni".


Nyt on mennyt kolme vuotta joka toimii hyvänä otantana tuloksista. En ole huomannut minkäänlaista parannusta pelaajien suhteen, päinvastoin. Mitään konkreettista näyttöä ei ole ylläpidolta tullut ja itse asiakin on hieman arka aihe; henkilökohtaisesti olen saanut bänniä foorumilla asiasta maininneena. Olen myös tässä kolmen vuoden aikana jutellut uusien pelaajien, keskiverto pelaajien, ja kiekon eliittien kanssa asiasta ja mielellään jokainen haluaisi vanhaa pelimekaniikkaa takaisin. Joten kenen etua hidas pelimekaniikka enään palvelee? Ei kenenkään.


Vanhassa pelimekaniikassa pelaaminen oli nopeatempoisempaa ja miellyttävämpää katsoa ja ennen kaikkea pelata. Tuntui oikeasti että pitkä pelaaminen palkitaan, korostuihan yksilötaito myös nopeiden käännösten myötä vanhassa mekaanikassa. Nykypäivänä ei. Ei edes vaikka itse topicin allekirjoittaja on kiekkoajan pelannut vain ja ainoastaan alempaa pakkia.


On suorastaan surullista vain nähdä kiekon kärkijoukkueita kuten Pepo ja Brutal Killers, eläkkeellä. Tai pelaajia kuten kaikkien tuntema Archuleta tai sex jotka olivat todella tunnettuja yksilötaidoistaan vanhassa pelimekaanikassa. Tuntuu että pelaajilta on viety se minkä he ovat hioineet regeissä ja tiimipeleissä. Ja tähän mennessä uhraus on ollut aivan turha. Luovuttiin hyvän asian puolesta joka ei ole johtanut mihinkään. Lista lopettaneista pelaajista on pitkä ja jokainen kyllä tietää ne isoimmat ja taitavimmat. Tiedän yli 10 pelaajaa jotka ovat lopettaneet tämän pelin juuri tuon muutoksen takia mutta en tiedä yhtään joka olisi aloittanut 2015 jälkeen ja olisi mitenkään arvoltaan korvannut vanhemmat konkarit.



Henkilökohtaisesti haluan kuitenkin nostaa jalustalle pelaajat jotka ovat ostaneet supporter-paketin. Listauksen mukaan teitä on jo 23 kappaletta tällä hetkellä. Iso kiitos teille. Erityismainninnan haluan myös antaa liigojen johtokunnille; teidän arvokkaan työn johdosta saadaan vielä nauttia liigoista vaikka kirkkaimmat tähdet ovatkin jo ripustaneet luistimet naulaan.


Voin sanoa jo faktana sulle jouko seuraavan; muutos jota hait ei tuonut sitä tulosta jota hait. Pelasta se mitä vielä voit. Kuuntele pelaajia, en ole ensimmäinen joka asiasta kirjoittaa enkä viimeinen. En voi keksiä sinulle syytä millä saat kiekon nousuun mutta voin sanoa että tämä ei ole se oikea tapa. Ehkä muutoksen myötä saamme nähdä vielä kiekon parhaimmat kentillä vielä kerran.

Tää on helvetin hieno peli.

Älä luovuta vaikka kulta-ajat ovatkin loppunut. Meitä on silti täällä iso määrä.

Tee kerrankin oikein.

Palauta vanha pelimekaniikka takaisin.


http://kiekko.tv/forum/topic.cws?id=227724 (Yleistä keskustelua aiheesta)


http://kiekko.tv/forum/topic.cws?id=226125 (Adressi jossa on neljä sivullista ihmisiä allekirjoittanut vanhan mekaniikan puolesta)


EDIT: Ylläpito päätti poistaa joten lisään uudestaan.
Anonymous



Date: 2018-11-21 19:24:44
Hieno teksti allekirjoitan! :)
peruna
Roots



Date: 2018-11-21 20:49:04
+1
penis
Bull's Hit



Date: 2018-11-21 22:33:44
Travis
North Korea



Date: 2018-11-21 23:44:08
Seuraava asetus vois olla jotain nykyisen ja classicin väliltä, eikä suoraan se kärjistetty ääripää. Ukot voisi olla mielestäni ehkä vähän nopeampia kuin ne nyt on.
reno911
Kuolema



Date: 2018-11-22 09:50:04
Travis wrote:
Seuraava asetus vois olla jotain nykyisen ja classicin väliltä, eikä suoraan se kärjistetty ääripää. Ukot voisi olla mielestäni ehkä vähän nopeampia kuin ne nyt on.

Tätä voisi kokeilla mun mielestä. Ehdotin tätä jo aikanaan. Huippunopeuden ja mailan kääntönopeuden nosto 90% -> 95%. Noita "käyttämättömiä" huoneita riittää sen verran, että niissä voisi jopa olla useampi eri asetus testissä.
Anonymous



Date: 2018-12-01 13:38:09
hyvä teksti

arvo sana 6½
bigone
Dinamo Minsk



Date: 2018-12-03 04:00:16
Joonan wrote:
hyvä teksti

arvo sana 6½


+1
Anonymous



Date: 2018-12-04 22:56:32
sbyy wrote:
Voin sanoa jo faktana sulle jouko seuraavan; muutos jota hait ei tuonut sitä tulosta jota hait. Pelasta se mitä vielä voit. Kuuntele pelaajia, en ole ensimmäinen joka asiasta kirjoittaa enkä viimeinen. En voi keksiä sinulle syytä millä saat kiekon nousuun mutta voin sanoa että tämä ei ole se oikea tapa. Ehkä muutoksen myötä saamme nähdä vielä kiekon parhaimmat kentillä vielä kerran.

tavotteena oli pienentää eroja kiekon parhaiden jengien ja aloittelijoiden välil ja sehä on onnistunut vallan mainiosti. pepot nightmaret ja brutalit eli kiken kovimmat on saatu kitkettyä pois ja samaan aikaan superliigassa pelaa jotai aloittelijoita. imo ollaan menossa kokoajan parempaan suuntaan
Anonymous



Date: 2019-06-12 14:49:36
zby wrote:
                                        Kiekko.tk - 2018
 
Esimerkillinen kirjoitus, käynkin allekirjoittamassa välittömästi
Mainos

Created by: teme1 Created on: 2018-11-21 18:28:55 Read times: 4343