Foorumit

Pelin toimivuus
Created by: Anonymous Created on: 2020-12-10 00:05:58 Read times: 7060
Anonymous



Date: 2020-12-10 00:05:58
Moro kaikille,

On tullut aika nostaa kissa pöydälle. Nimittäin hyvät naiset ja herrat, mitä teille tulee
ensimmäisenä mieleen käsitteestä pelin toimivuus? Mennään hetki ajassa taaksepäin.

Monet varmasti tiedostavat, miten suuri merkitys pingillä on pelaamiseen. Valokuitu ja kämppä Helsingin läheltä tarjosivat allekirjoittaneelle yhteydeksi ping 1. Pelaaminen oli ensimmäistä kertaa todella miellyttävää. Kiekko irtosi vastustajilta taklatessa ja pysyi mukana käännöksissä.

Mutta sitten tapahtui jotain. Jotain, jota olen miettinyt tähän päivään saakka.
Nimittäin se, että ping 1 lakkasi olemasta.

Ukon liikkeet alkoivat hidastumaan ja peli tökkimään. Minulla oli ollut siihen mennessä täysin samat laitteet pelaamisessa. Aloin selvittää asiaa ja testasin eri pelaajien suosittelemia hiiri-, selain-, windows-, näyttö- ja java-asetuksia, sekä kiekon omia asetuksia. Näistä en löytänyt suuria eroja pelin toimivuuteen. Lueskelin kiekon foorumeilta lukemattomat ongelmatilanteet, mutta ratkaisut saattoivat auttaa vain akuuttiin lagiin. Samantyylinen case kyseessä kuin nimimerkin _peppo_ lagiongelma foorumilla, johon vain koneen vaihtaminen tehosi. Näiden kokeilujen ja muiden pelaajien yleisen mielipiteen jälkeen tulin aina samaan lopputulokseen: pitäisi ostaa uusi kone.

Kysyin näistä asioista itse joukolta, joihin hän vastasi todella ympäripyöreästi, ettei kiekon puolelta ainakaan tehdä servereiden puolesta ihmeempiä. Java-asetuksilla voisi teoriassa saada lisää suorituskykyä pelaamiseen ja että "myös kone vaikuttaa". En udellut näistä asioista enempää, enkä rehellisyyden nimissä usko, että se vastaus tuolta olisi löytynyt, vaikkakin aika montaa javaparametria testasinkin. Ostin lopulta teholtaan ja hinnaltaan vanhaa vastaavan uuden läppärin, mutta ongelmat eivät vähentyneet vaan pikemminkin pahenivat. Luovutin koko asian suhteen ja jatkoin pelaamista hammasta purren.

Voisiko siis joku yksityiskohtaisesti valaista tietämätöntä, mikä tähän peliin niin kovin suuresti vaikuttaa? Olen kuullut joidenkin sanovan sellaistakin legendaa, ettei läppärillä voi edes pelata. Monilla on nykyään kilpapelaamiseen riittävät koneet ja näytöt, mutta tietääkseni ne samat monet pelaavat myös muita uudempia pelejä, joihin nämä ovat hyvinkin tarpeellisia.

Ja sitten on kiekko. Yksinkertainen javapeli, johon ei ihan mahdottomasti prosessoritehoa tai uusinta näytönohjainta tarvita.
Vai tarvitaanko sittenkin? Onko kiekko ollut alusta asti pelkkää välineurheilua?

Kun puhun pelin toimivuudesta, tarkoitan kaikkia pelin sisällä tapahtuvia asioita. Monet eivät varmastikkaan kiinnitä samalla tavalla huomiota siihen, millä tavalla maalit tosiasiassa syntyvät. Siteeratakseni suomalaista jalkapallopersoonaa Aki Riihilahtea:"Minä pelasin kolmea sekuntia. 40 % maaleista tulee kolmen sekunnin jälkeen siitä, kun pallo saadaan tai menetetään. Kaikki mitä teen tähtää kolmeen sekuntiin, koska sillä saadaan tuloksia." Tässä pääsemmekin asian ytimeen.

Kaksinkamppailuiden ja irtokiekkojen voittamisella on aivan valtava vaikutus pelin virtaavuuteen ja näin ollen sen todennäköiseen lopputulokseen. Näissä kiekontavoittelutilanteissa on ratkaisevassa osassa pelaajan "liima", jonka ansiosta pelaaja on kykenevä saamaan kiekko tai pitämään sitä hallussa hankalissakin tilanteissa. Kyseessä on mielestäni todella oleellinen osa pelimekaniikkaa ja olisi rehellistä tietää millä tavalla peli määrittää kenen haltuun kiekko jää. Jotkut sanovat, että vetonappia sopivasti klikkailemalla kiekko pysyy paremmin hallussa. Tämä voi olla osittain totta, mutta olisi lähestulkoon surkuhupaisan naurettavaa, jos loput olisi pelkästä koneen laskentatehosta kiinni. Voin vaikka vannoa, että jokainen on joskus pelatessaan ääneen ihmetellyt tätä epäreilulta tuntuvaa asiaa. Kun tietyt pelaajat suhaavat jatkuvasti ulos mailaviidakoista kiekko magneetin lailla lavassa, joutuu moni muu pelaaja hämmästelemään, kun ei kiekko omaan lapaan tartukaan. En kyllä ihan jaksa uskoa, että tämä asia olisi pelkästään pelaajan taidosta kiinni. Olen minäkin niin monta taklausta tässä pelissä antanut, että pystyn arvioimaan millä voimalla sen kiekon tulisi irrota. Jopa superliigan podcastissa ollaan kummasteltu kyseistä ilmiötä, eikä vastaukseksi saatu kuin kiusallista hihittelyä. On sitä minunkin korviin kantautunut jos jonkinmoista huhua siitä, miten se kiekko pysyisi paremmin lavassa. Lieneekö kyseessä sitten vain hyväveliverkoston vaiettu salaisuus, jonka turvin on mahdollista menestyä. Mene ja tiedä.

Tämä peli ei toimi, ei ainakaan reilusti. Näillä kilometreillä sen vain välittömästi tuntee, ettei kaikki ole kohdallaan. Tiedostan kyllä, että olen lähestulkoon vihatuin pelaaja tässä pelissä. Ei siinä mitään, kyllä mä pystyn ne bannit kärsimään, jos todellista aihetta on. Mutta oon kyllä miettiny, että ois pahemman luokan koira haudattuna nyt tässä. Että olis kiekon ylläpidon puolelta tehty pieni källi yhteistä vihollista vastaan. Niin huonosti tää peli toimii nykyään, enkä nää mistä muustakaan tämä voisi johtua ottaen huomioon oman pelaajamaineen ja -historian.

No oli miten oli, en ole täysin yksin näiden havaintojen kanssa. Sitä on liimaeroja ja päivittäistä toimivuutta ihmetelleet monet muutkin. Yleisimpänä huomiona olen kuullut, että yöllä kiekko toimisi paremmin johtuen pienemmästä pelaajamäärästä. Kun ottaa huomioon kuinka paljon kiekossa oli menneinä vuosina pelaajia, en ihan nää suoraa yhteyttä tuohon. Mutta sen eron kyllä tuntee välittömästi. Joko se johtuu pikkutuntien rennosta olotilasta tai jostain ihan muusta.

Yhteenvetona toimimattomuus tarkoittaa:

-Käännökset ovat hitaita, ukko tuntuu kankealta
-Hitaampi mailan liike, kikkailu on todella tahmaista, ukko ei reagoi pieniin liikkeisiin
-Taklaukset ovat tehottomia, pelaaja "takertuu" vastustajiin taklatessa
-Kiekko menee jatkuvasti läpi lavasta, irtokiekot, avaukset, mailaviidakot

Olisi mukava saada aiheeseen liittyvää asiallista keskustelua, eikä pelkkää naureskelua.

Ystävällisin terveisin
moneyshot
Anonymous



Date: 2020-12-10 21:58:20
Edited: 2020-12-14 19:02:35
allekirjoitan
mulla lagaa joskus vaikka ping 4-5 ja joskus toimii samalla lukemalla, jostain muusta johtuu
Travis
North Korea



Date: 2020-12-11 16:48:46
huh huh pitkä teksti
raiq
Caribbean



Date: 2020-12-11 21:35:23
Triplamestari on nähnyt foorumin ja palaa asiaan 12.12.2020 15.30 mennessä. Jätän kirjanmerkin
Anonymous



Date: 2020-12-11 21:58:47
Edited: 2021-02-02 19:06:58
edit: toimii
Anonymous



Date: 2020-12-13 18:42:50
lopeta risbii nii ranne vahvistuu, pertsaa vetämään mettää
sambu2
Old & Notorious



Date: 2020-12-15 18:54:39
Tämä lienee aiheellisin topic mitä on foorumilla koskaan vastaan tullut.

Kiekko on enemmänkin välinelottoa, sillä jos peli ei toimi ideaalilla tavalla kuten sen on tarkoitettu, haitari erilaisille "toimivuuksille" on järjettömän suuri, enkä itse ole ~9 vuoden aikana mitään pysyvää ratkaisua keksinyt, vaikka lähes kaikki mahdollinen on vaihdettu ja kokeiltu.

Voin paljastaa jokaiselle, joka on ihmetellyt miten liimaaminen tapahtuu, että se on äärimmäisen helppoa keskivertopelaajaa vastaan, kun on saavuttanut hyvän käsityksen pelimekaniikasta ja tottunut siihen pelaamalla paljon. Kiekkoa ei käytännössä voi menettää, ellet tee itse suurta virhettä tai vastustaja ajoita täydellisesti kontaktia. Tietty taitotaso toki vaaditaan, mutta ei mitään mitä jokainen ei parin vuoden pelailulla saavuttaisi. Laukomisessa on sama homma. Kun tietyn sweet spotin löytää millä voimalla ja miltä etäisyydeltä omasta ukosta laukaus tulee suorittaa, maalin voi tehdä siniviivan sisäpuolelta lähes mistä vain kovalla prosentilla. Enkä nyt koita vähätellä parempien pelaajien taitoa. Jokainen joka pelin huipulla koskaan on pelannut, on myös luonnollisesti äärimmäisen taitava pelaaja.

Oman toimivuuteni huippu viimeisen 9 vuoden aikana saavutettiin aina samalla kombinaatiolla (omistan kolme eri konetta, joilla peli toimii jokaisella eri tavalla), joka oli java 7 + windows xp. Noin vuosi sitten jouko tai java päätti lopettaa javaseiskan tuen (=kiekko ei enää auennut vanhimmalla koneellani) ja samalla oma pelaaminen vaikeutui huomattavasti. Vuosien aikana on tullut koitettua ties minkälaista säätöä ja asetusta, mutta vaikka hetkellinen muutos ja hyvä toimivuus on saavutettu, lopputuloksena on aina ollut taantuminen enemmän tai vähemmän lagaavaan peliin. Juurikin tuo Entvellin mainitsema serverboot, eli ping timeout on korjannut tämän ongelman aina parin tunnin ajaksi ja peli on tuntunut silloin (~kerran 3 kuukaudessa) toimivan aina erittäin hyvin, joten yhden ongelman juuren on pakko olla servereissä. Mainittakoon vielä, että päivitettyäni käyttöjärjestelmäni windows 8:sta -> windows 10, ensimmäisen illan peli oli taas huomattavasti helpompaa, ennen kuin taantuminen tapahtui. Tämän 9 vuoden aikana on myös ollut ajanjaksoja, kun peli on ollut hieman parempi pelata. Muistaakseni talvisin on ollut hieman parempia jaksoja, mutta liekö sitten täysin sattumaa.

Allekirjoitan tuosta moneyshotin yhteenvedosta jokaisen kohdan ja lisäisin siihen vielä laukauksen voiman ja korkeuden, joita on mahdoton saada maksimiin nykyisellä toimivuudella. Vetosyöttöjeni ilmakaari on myös erittäin mysteerinen, sillä jos kiekko on vähänkin ilmassa se todella usein kimpoaa vastaanottajasta vastoin tarttumista syötön voimasta huolimatta, vaikka kiekko ei edes juuri liikkuisi.

Miten tämän voisi korjata? En usko, että mitenkään. Peli ei vain nykyisellään ole kovin yhteensopiva tämän päivän laitteistojen kanssa ja syitä eroihin aiheuttaa varmuudella myös käyttöjärjestelmä, internet-yhteys, näyttö, javan versio, hiiri yms. Eikä joukoa varmaan kiinnosta alkaa koodaamaan peliä alusta, ottaen huomioon, ettei hän luultavasti itse edes pystyisi erottamaan kyseisiä eroja, kun ei peliä itse pelaa.
Anonymous



Date: 2020-12-16 21:04:01
No ei siinä mitään, minä joudun pelaa html5 kun java ei tykkää koneestani.
sambu2
Old & Notorious



Date: 2020-12-16 22:41:03
Sattui käymään suhteellisen hyvä esimerkki mistä tässä topicissa on kyse, jonka tavallinenkin kikettäjä pystyy varmasti erottamaan.

https://tilastot.info/video/highlight/558171

Tässä Falcon syötössä -joka menee täydellisesti oman pelaajani läpi- pääsyyllinen ei ole (erittäin typerä kohoava) autopassi, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin. Tässä on kyse juurikin moneyshotin mainitsemasta kiekon tarttumattomuudesta omaan pelaajan ilmassa, vaikka seisoisi kiekon päällä ja se vain pomppaisi paikallaan. Kiekko matkaa erittäin lyhyen matkan tässä autopassissa, eli kohoaminen on täysin minimaalinen, mutta se silti riittää ignooramaan oman pelaajani mailan kokonaan. Tämä on toisaalta ihan normipäivää itselle (harvemmin näin räikeästi kuitenkaan), mutta olisi mielenkiintoista kuulla esim. Falcolta kuinka usein hänelle on käynyt näin (silmämääräisesti hänellä näyttää toimivuus olevan suhthyvällä mallilla.) Itsellä silloin harvoin kun peli on toiminut, kiekko tarttuu todella helposti ja vastaavanlaisia läpimenoja tapahtuu äärimmäisen harvoin, jos koskaan.

Tekisi vielä mieli mutuilla, että noissa autopasseissakin on eroja riippuen kuka passaa, eikä ihan kuka tahansa olisi tuotakaan autopassia minunkaan läpi pystynyt laittamaan.
SUSIKÄSI
Obsessive
+1


Date: 2020-12-16 22:59:33
+

Mailat arvotaan kyllä uusiksi joka kerta kun tulee pelaamaan, yleensä ihan pelattavissa, mutta huomaa selkeästi päiväkohtaisia eroja kääntyvyydessä ja nopeudessa.










aina sama tatsi
Arola
Kuolema
+1


Date: 2020-12-17 04:25:25
sambu2 wrote:
https://tilastot.info/video/highlight/558171

Tässä Falcon syötössä -joka menee täydellisesti oman pelaajani läpi- pääsyyllinen ei ole (erittäin typerä kohoava) autopassi, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin.


Tässä sun antamassa esimerkissä kiekko menee sinusta läpi, koska olet sivuttain suhteessa siihen mihin kiekko on matkalla. Jos tässä tapauksessa olisit ollut kohti Falcoa taikka Djangoa, olisit saanut kiekon 99% varmuudella.
sambu2
Old & Notorious



Date: 2020-12-17 21:54:35
Edited: 2020-12-17 21:59:28
Arola wrote:
sambu2 wrote:
https://tilastot.info/video/highlight/558171

Tässä Falcon syötössä -joka menee täydellisesti oman pelaajani läpi- pääsyyllinen ei ole (erittäin typerä kohoava) autopassi, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin.


Tässä sun antamassa esimerkissä kiekko menee sinusta läpi, koska olet sivuttain suhteessa siihen mihin kiekko on matkalla. Jos tässä tapauksessa olisit ollut kohti Falcoa taikka Djangoa, olisit saanut kiekon 99% varmuudella.


Mutta eihän se ole normaalia? Tarkoitatko, että joka kerta kun autopassia katkoo pitää olla kohtisuorassa kiekon kulkusuunnan kanssa. Miten tämä voisi edes olla mahdollista?
Arola
Kuolema
+1


Date: 2020-12-18 05:05:41
sambu2 wrote:

Mutta eihän se ole normaalia? Tarkoitatko, että joka kerta kun autopassia katkoo pitää olla kohtisuorassa kiekon kulkusuunnan kanssa. Miten tämä voisi edes olla mahdollista?


Ei tietenkään joka kerta täydy olla. Etäisyyksiä arvioimalla pystyt päättelemään missä kulmassa täytyy olla, että pystyt katkaisemaan syötön. Eikö toi olis enemmänkin outoa, jos tuon esimerkki klipin syötön pystyisi katkomaan sata kertaa sadasta välittämättä siitä, miten päin olet sijoittunut kentällä tai mihin suuntaan olet matkalla. Tekis puolustamisesta entistäkin tylsemmän helppoa.

Muuri oli muutama vuosi sitten kirjoittanut foorumille topiciin "Uudistusehotuksia ylläpidolle" (https://kiekko.tv/forum/topic.cws?id=222229&page=4#2221117), jossa kerto hyvin puolustajan näkökannan siihen, miten laukaukset pystyy blokkaamaan käytännössä aina, jos osaat vain sijoittua oikein. Sama pätee näihin syötön katkoihin.
sambu2
Old & Notorious



Date: 2020-12-18 20:55:27
Arola wrote:
sambu2 wrote:

Mutta eihän se ole normaalia? Tarkoitatko, että joka kerta kun autopassia katkoo pitää olla kohtisuorassa kiekon kulkusuunnan kanssa. Miten tämä voisi edes olla mahdollista?


Ei tietenkään joka kerta täydy olla. Etäisyyksiä arvioimalla pystyt päättelemään missä kulmassa täytyy olla, että pystyt katkaisemaan syötön. Eikö toi olis enemmänkin outoa, jos tuon esimerkki klipin syötön pystyisi katkomaan sata kertaa sadasta välittämättä siitä, miten päin olet sijoittunut kentällä tai mihin suuntaan olet matkalla. Tekis puolustamisesta entistäkin tylsemmän helppoa.

Muuri oli muutama vuosi sitten kirjoittanut foorumille topiciin "Uudistusehotuksia ylläpidolle" (https://kiekko.tv/forum/topic.cws?id=222229&page=4#2221117), jossa kerto hyvin puolustajan näkökannan siihen, miten laukaukset pystyy blokkaamaan käytännössä aina, jos osaat vain sijoittua oikein. Sama pätee näihin syötön katkoihin.

Eihän tuossakaan klipillä jää minkäänlaista aikaa reagoida tuollaiseen syöttöön muutoin kuin syöttölinjaa peittämällä, jossa olin täysin keskellä. Pitäydyn silti edelleen aiemmassa kannassani toimivuuden vaikutuksesta siihen, että tuokin syöttö meni läpi. Voin sanoa, että ero on kuin yöllä ja päivällä, mutta uskoo ken tahtoo. On kyllä surullista millaiseen jamaan Kiekko on onnistuttu paskomaan, kun lyhyen autopassin linjan peittämistä pidetään nykyään "väärin pelattuna", verrattuna siihen millainen taitopeli Kiekko parhaimmillaan oli.
Anonymous



Date: 2020-12-18 22:42:23
sambu2 wrote:
Arola wrote:
sambu2 wrote:

Mutta eihän se ole normaalia? Tarkoitatko, että joka kerta kun autopassia katkoo pitää olla kohtisuorassa kiekon kulkusuunnan kanssa. Miten tämä voisi edes olla mahdollista?


Ei tietenkään joka kerta täydy olla. Etäisyyksiä arvioimalla pystyt päättelemään missä kulmassa täytyy olla, että pystyt katkaisemaan syötön. Eikö toi olis enemmänkin outoa, jos tuon esimerkki klipin syötön pystyisi katkomaan sata kertaa sadasta välittämättä siitä, miten päin olet sijoittunut kentällä tai mihin suuntaan olet matkalla. Tekis puolustamisesta entistäkin tylsemmän helppoa.

Muuri oli muutama vuosi sitten kirjoittanut foorumille topiciin "Uudistusehotuksia ylläpidolle" (https://kiekko.tv/forum/topic.cws?id=222229&page=4#2221117), jossa kerto hyvin puolustajan näkökannan siihen, miten laukaukset pystyy blokkaamaan käytännössä aina, jos osaat vain sijoittua oikein. Sama pätee näihin syötön katkoihin.

Eihän tuossakaan klipillä jää minkäänlaista aikaa reagoida tuollaiseen syöttöön muutoin kuin syöttölinjaa peittämällä, jossa olin täysin keskellä. Pitäydyn silti edelleen aiemmassa kannassani toimivuuden vaikutuksesta siihen, että tuokin syöttö meni läpi. Voin sanoa, että ero on kuin yöllä ja päivällä, mutta uskoo ken tahtoo. On kyllä surullista millaiseen jamaan Kiekko on onnistuttu paskomaan, kun lyhyen autopassin linjan peittämistä pidetään nykyään "väärin pelattuna", verrattuna siihen millainen taitopeli Kiekko parhaimmillaan oli.


Ei sambu oikee vissii ymmärrä :D Puolusta pitämällä sitä pelaajaas oikein päin :D
snidi
Anaheim Mighty Ducks



Date: 2020-12-19 04:18:44
Edited: 2020-12-19 04:26:11
sambu2 wrote:
Arola wrote:
sambu2 wrote:
https://tilastot.info/video/highlight/558171

Tässä Falcon syötössä -joka menee täydellisesti oman pelaajani läpi- pääsyyllinen ei ole (erittäin typerä kohoava) autopassi, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin.


Tässä sun antamassa esimerkissä kiekko menee sinusta läpi, koska olet sivuttain suhteessa siihen mihin kiekko on matkalla. Jos tässä tapauksessa olisit ollut kohti Falcoa taikka Djangoa, olisit saanut kiekon 99% varmuudella.


Mutta eihän se ole normaalia? Tarkoitatko, että joka kerta kun autopassia katkoo pitää olla kohtisuorassa kiekon kulkusuunnan kanssa. Miten tämä voisi edes olla mahdollista?


Mailan alkupäässä (eli mailan osuus joka on lähinnä pelaajaa) on lyhyt osuus josta kiekko menee aina läpi. Jos on tolleen sivuttain 90 asteen kulmassa syöttöön nähden on suuri todennäköisyys että kiekko sujahtaa just tästä kolosta. Sen voi ajatella niin että kiekko menee luistimen ja lavan välisestä tilasta, kiekossa niinku irlissäkään maila ei ole vaakatasossa. Pitää siis joko sijoittua hieman viistoon syöttösuuntaan nähden tai sitten hieman eteen/taakse. Kun ton tiedostaa ja oppii niin noita läpimenemisiä tulee paljon vähemmän.

E: tossa sun klipissä siis kiekko menee just tosta välistä
Anonymous



Date: 2020-12-29 16:37:22
Liimahan on karisman ja kokemuksen summa.
Anonymous



Date: 2021-01-29 11:52:31
Tervehdys arvoisat kiekkoilijat ja kiitos asiantuntivista vastauksista. Olen keskustellut useiden pelaajien kanssa pelin toimivuudesta, mutta he jättävät syystä tai toisesta kirjoittamatta tähän aiheeseen. Itselläni tuli näkymätön seinä vastaan tätä aihetta tutkiessa. Kaikki selvästi tietävät jotakin, mutta kukaan ei suoraan kerro mitään. Moderaattorit antavat ristiriitaista tietoa tai eivät vastaa viesteihini ollenkaan.

Tästä suivaantuneena olenkin alkanut epäilemään kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Mutta en usko, että se johtaa mihinkään. Vaikka peli ei toimisi, on täällä mahtavia ihmisiä auttamassa ja pitämässä seuraa, kukin omalla tavallaan.

On tullut peiliin katsomisen paikka. Anteeksi siis kaikille niille, joita olen haukkunut, joille olen syöttämättä jättänyt, joiden puolella olen peeloillut ja surffaillut. Olen ollut huono ihminen täällä kiekossa.

Anteeksi jouko myös sinulle, kun en pyynnöstäsi huolimatta lopettanut peeloilua.

Ei kai mulla muuta. Case closed.

bombo
Cosmonauts



Date: 2021-02-16 20:46:50
Edited: 2021-02-16 20:47:44
Mä oon tuskaillu saman asian kanssa. En oo mikään kovin it-guru niin vaikea hahmottaa tai ymmärtää miten tämmöisen kanssa painia. Enää se nyt ei kauheasti kiinnostakkaan, kun aikaa pelaamiselle on varsin vähän.

Mutta joo.

Pelasin lähemmäs 10v windows vistalla ja käytössä oli vanha pöytäkone. Ymmärtämättä tulevia vaikutuksia, asensin siihen ''hyvästä'' vinkistä uuden winukan. Hetken toimi hyvin ja sitten kaikkki muuttui. Ukko liikkui ihan ''laivana'' ja nopeat takanepit tai liimat ei vaan enää onnistunut. Asioista kun en mitään ymmärrä niin menin aivan sekaisin, että onko mulla nyt netti paskana, kone paskana, vai onko joku javaan tai kiekkoon liittyvä muuttunut.

Lopulta ajattelin, että vanhasta koneesta loppui vaan potku ja tuli hommattua myöhemmin muiden asioiden siivittämänä uusi pöytäkone ja ajattelin, että kohta pelitkin rullaa siinä sivussa kivana ekstrana. No eipä rullaa :D Ihan samanlaista laivan ohjaamista, kankeita käännöksiä ja se ukon reagointi pieneenkin hiiren liikkeeseen loistaa poissaolollaan. Takanepit ja liimat on ihan No Go:ta.

Mä nyt oon aikalailla puolieläköitynyt muutenkin niin ei tää suuri juttu oo, mutta välillä tekee mieli pelailla niin harmittaa kun jotain on tapahtunut, mutta en tiedä mitä.

Tää topic on ensimmäinen, jossa nään nyt konkreettisesti samankaltaisia kokemuksia niin ei sentään tarvi enää luulla olleensa omissa yksinäisissä psyykoseissa näiden pelituntumamuuutosten kanssa.

Armin
Kiekon Vastaisuus



Date: 2021-02-19 08:46:47
Aikoinaan kun asuin maalla LAHDEN seudulla netti toimi tosi hyvin ping max 10. Nyt kun olen pk seudulle muuttanut pelaaminen aika haastavaa, 20 -28 pyörii ping. vaikka on vahva läppäri. niin löytyy 100 meganen dna netti mikä pitäis pyörittää kyllä peliä..
Capu
Toronto



Date: 2021-09-04 14:22:40
On tää kyllä kumma, pakko astua esiin. Tätä peliä kuitekin hetken pelanneena jo muutaman sekunnin jäälläolon jälkeen pystyy havaita millainen toimivuus sillä hetkellä on. Suurimmat ongelmat itselläni perustuu ukon liikkuvuuteen (joka tässä pelissä on kaikki kaikessa). Saattaa olla muutaman päivän putkia milloin ukon reaktionopeus suhteessa hiireen on täysin realiajassa ja pelaaminen on todella helppoa silloin ja moneyshotin huuteluita labrasta saa jokaisessa apssa kuulla katsomosta. Sitten seuraavana päivänä saattaakin liike tuntua hemmetin hitaalta ja Djangomaiselta ja voi havaita ettei pikseliukko reagoi viiveittä hiiresi liikkeisiin. Tällöin pelaaminen on tuskaa eikä siitä nauti varsinkaan kun tulee isot pahat labrat vastaan ap vitosessa.

On tässä kai kysymyskin. En ihan kaikkia ylempiä vastauksia syväluodannut läpi, mutta huomaako muut just tämän saman että siis heittelee välillä jopa päiväkohtaisestikin. Ja myös tuntuu että öisin ''toimivuus'' muuttuu paremmaksi ja tähänkin olisi joku kiva syy löytää, se että silloin on vähemmän pelaajia on bullshit koska päivisin milloin on saattanut olla vähemmän jengiä toimivuus ollut samaa siirappia. Jotenkin tuntuu kummalliselta tämä ongelma. Niinku mikä v*ttu siinä on ettei se ukko reagoi? Ja voin sanoa että säädetty on. Varsinkin kun tuntuu että kiekossa on pelaajia jotka viilettää samalla unelmatoimivuudella päivästä toiseen tietämättä siitä, mitä ongelmia meillä kuolevaisilla toimivuuden kanssa on. Namedroppaukset myöhemmin. Moi Arca.
Anonymous



Date: 2021-09-14 22:11:11
Foorumilla oli niin paljon kirjoitusta #toimivuusgaten puolesta ja minua pyydettiin väsäämään myös kirjoitus toisesta näkökulmasta, noh käytetääs vähän maalaisjärkeä ja katsotaan.

Miksi muilla pysyy kiekko paremmin kun minulla , miksi ne liimaa paremmin miksi liike on sulavampaa miksi kiekot menee lapani läpi. Ounou olenko yksi niistä jotka jouko on manannut onko 1500e pelikoneeni liian huono kiekkotkseen onko minulla !!!! Huono toimivuus!!

Ei sinulla ei ole huono toimivuus vaan heikkoutesi kiekkotk kentillä on asioita mitä et pysty myöntämään. Ja kun joku toinen tekee tämän paremmin kun sinä ei sinulle jää muutakun nostaa esille toimivuus. Tästä olet saanut myös tuulta allesi koska on muitakin pelaajia jotka tästä valittaa.

On mielestäni naurettavaa nähdä että omaa ja muitten pelaajien suorittamista vertaillaan nykyään toimvuudella ja olen kuullut lauseita

"Se on iha paska pelaa mut hyvä toimivuus pärjää sillä"
"No oisin vitu hyvä mut tää on parasta mitä tällä toimivuudella voi tehä"
"Ostin 1300e koneen mutta en voi pelaa liigaa koska paska toimivuus"
"Syötöt menee mun lavan läpi koska paska toimivuus (Opettele sambu pelimekaniikat :DDD)

Voin kertoa teille kaikille miksi jotkut pelaajat on parempia kuin te.
Itse en ole kiekkotkssa tekninen pelaaja , syy tähän on selvästi rooli mitä olen aina pelannut harjoituksen puute lahjakkuus ja hiiren asetukset.
Hitaalla hiiren asetuksella on heikompi kikkailla mutta helpompi tehdä muita asioita esim puolustaa, laukoa, avata peliä.

Sitten on pelaajia jotka ovat omaksuneet pelaamisen nopealla senssillä ja ovat äärettömän teknisiä esimerkiksi Arca ja Nitrik he eivät tällä hetkellä saa moisesta ansaitsemaansa arvostusta koska heillä on kuulemma muita parempi toimivuus.
Fakta on se että molemmat pelaajat ovat omaksuneet nopean senssin todella hyvin ja osaavat siksi hallita kiekkoa ja reagoida nopeasti tilanteisiin ja pelaaminen on näyttävää, onnistuneet stopperit on verrattavissa tyylikkäisiin awikka flickkeihin mutta kiekkokansalle ne on vaan toimivuutta. Miksi heidän liike käännökset stopperit on niin paljon sulavampia kuin muiden on yksinkertaisesti vai lahjakkuutta ja luottoa omaan tekemiseen. Nopean senssin ansiosta onnituessaan he saavat ukon täydestä vauhdista täysin pysähtymään ilman mitään liukumista ja ukon paikaltaan täyteen vauhtiin ilman kiihdystystä.Kursorin liike matka ja siinä vauhdissa hallinta on ihailtavaa.

"hari on labra se ei menetä koskaa kai tolla toimivuudella"
hari pelaa todnäk hitaalla senssillä ja on todella lahjakas ja pientarkka pelaaja tämän näkee hänen puolustamisestaan jossa ei tule virhe liikkeitä ja hänen kiekon suojaamisestaan . harilla on taito ja silmä sijoittaa hahmonsa niin että sitä on vaikea riistää ja puolustus tilanteissa hän pitää kursorin todella lähellä hahmoa ja näin ollen liima paikkoja ja virheliikkeitä tulee hyvin vähän. Se miksi harilta ei saa kiekkoa pois on yksinkertaisesti se että hän pitää kiekon lähellä hahmoa ja osaa sijoittaa selkänsä suoraan tulevaa taklausta päin.

"Ratakses liimaa no kyl mäki tol pingil ja tol toimivuudel "
Ratakses on hyvä esimerkki kokeneesta pelaajasta jolla ei mailatekniikkaa ole liikaa mutta on todella hyvä ennakoimaan peliä ja vastustajan liikkeitä , tämän näkee yleisesti ratan pelistä ja kiekon kanssa hän "liimaa" porukkaa joka yksikertaisuudessaan tapahtuu vain niin että rata tietää pelimekaniikat ja jo tilanteeseen tullessaan sijoittaa hahmoaan sellaisiin paikkoihin että hänellä on paras todennäköisyys voittaa tilanne tämä vaatii myös sitä että hän osaa tiukoissa mailan heiluttelu tilanteissa lukea vastustajaa ja hänen liikkeitä.


No okei miksi huomaat joskus selkästi eron omassa toimivuudessasi.

Olen samaa mieltä että omassa toimivuudessa on eroja mutta myös sitä mieltä että tämä sama on kaikille. Joskus serverit tuntuu hyvin smootheilta ilman mitään viivettä ja joskus hiukan tahmeilta ja ukko helposti "laivaa" pienen viiveen takia.
Tämän allekirjoitan mutta olen sitä mieltä että tämä on kaikille sama, huomaan usein kun oma liike on myös haastavampaa on vastutajilta helpompi riistää , sama myös toisinpäin ku viivettä ei tunnu on muutkin pelaajat liukkaampi . Useiten tätä on olemassa pelaaja määriin suhteutettuna (Hiljaisin aikoina toimii serveri paremmin ruuhka-aikoina ei)
Aina näin ei ole ja serveri expertti en ole joten oli syy pöly tai kissaserverin päällä tähän en osaa ottaa kantaa.

Asiat jotka vaikuttavat toimivuuteesi.
vähintään 120hz näyttö (viivepienempää + mukavampi silmille ei väsytä niitä)
Pelihiiri (tarkempi kuin pallo tai toimistonhiiri)
pelejä pyörittävä kone (ei vaadi "labraa")
Ping
omamielipide pingistä suoritustasosi laskee 0.5% per 1 ping
eli 0 pingiä vastaan sinulta jää 8 pingillä 4% potentiaalistasi käyttämättä.
Tähän ei ole mitään selitystä vain oma mutu tuntuma ja mielipide asiaan.

Loppu debate.
 
Jättäkää jouko ja modit rauhaan siitä että teillä toimisi huonommin
Menkää itseenne ja miettikää mitä teette väärin kun ette onnistu jos ette pysty siihen tulkaa kysymään niin kerron miksi esim teiltä lähtee kiekot niin helposti tai miksi joku muu asia ei onnistu.

on naurettavaa mielestäni että näin yksinkertaisessa pelissä jossa suurinosa peliä on sijoittumista ,vastustajien lukua ja keskittymistä verhoutuu yhä useampi ja useampi huonon toimivuuden taakse.

Vastaan mielälli myös kysymyksiin miksi joku pelaaja nauttii hyvästä toimivuudesta. Mielelläni pilkon tämän yksilön vahvuudet teille.






Anonymous



Date: 2021-09-15 21:07:30
Hyviä huomioita Nedetelliltä, hyvää namedroppausta erityyppisistä pelaajista ja pelityyleistä juurikin tuohon kuinka kaukana kursori on pelaajasta milläkin sekunnin milliosan hetkellä. Tuosta Arcasta samaa mieltä, kaverilla ilmeisesti huhupuheiden mukaan kiekon kallein setup käytössä sisältäen muun muassa hiiren lämmittimen, jonka ansiosta mainitut terävät stopparit onnistuvat heti ensimmäisistä eristä alkaen. Joka kerta ei silloinkaan, jos hiiri on liian hikinen.

Sitten on erilaisia pakkeja esimerkiksi Django (175 elite), jotka puurtavat päivästä toiseen mainiolla toimivuudella. Kuulemani mukaan ei voi valittaa. Noilla kilometreillä on käyty varmasti satoja ellei tuhansia tunteja joukkueen kanssa videosulkeisia erityyppisistä tilanteista, miten niihin kannattaa tulla oikeaoppisesti, jotta kiekko lapaan tarttuisi. On tajunnan räjäyttävää ajatella kuinka paljon liigajoukkueet panostavat tähän peliin niin rahallisesti kuin ajallisesti, jos tuollakaa työmäärällä ei riitä sitä 1. divarin 5. sijaa pidemmälle.

Rataksesta kanssa samaa mieltä, kaveria ei siunattu pehmeimmillä käsillä. Ihan kun oisin kuullu että rata kuuli käsien käytöstä vasta noin 10 vuoden vanhana, joten käsien motoriikka saatta olla siitä syystä muita jäljessä jonkun verran. Mutta tahdon voimalla on myös mahdollista pitää kiekkoa lavassa.

Lopuksi nostaisin esiin liigastakin bannatun pelaajan lassi01. Hänen toimivuuttaan olen ihastellut jo vuodesta 2017 lähtien. Sanoinkuvaamattoman sulavaa liikettä, jo yhdellä käännöksellä hän on 5 askelta pakin takana menossa, rippuen juurikin tuosta nopeasta senssistä. Veikkaan, että tuosta syystä maalinteko saattaa hieman kärsiä. Hänellä on myös poikkeuksellinen hahmotuskyky juurikin karvaustilanteessa löytää vastustajan selästä se mahdollisesti vain yhden pikselin kokoinen alue, johon ajoittaa blokkinsa voimalla, joka tulee suoraan sydämestä. Ehkä hän huutaa samalla kuin keihäänheittäjä, jotta voimaa tulisi blokkaukseen enemmän juuri sillä hetkellä. On paljon opittavaa vielä itsellänikin kaikista pelin saloista...

Spears
Bull's Hit



Date: 2021-09-15 21:25:15
Nedetelli wrote:

Vastaan mielälli myös kysymyksiin miksi joku pelaaja nauttii hyvästä toimivuudesta. Mielelläni pilkon tämän yksilön vahvuudet teille.


humble
Anonymous



Date: 2021-09-15 21:49:08
Spears wrote:
Nedetelli wrote:

Vastaan mielälli myös kysymyksiin miksi joku pelaaja nauttii hyvästä toimivuudesta. Mielelläni pilkon tämän yksilön vahvuudet teille.


humble



Kerro vaan missä tilanteissa sun mielestä humblen muita parempi toimivuus näkyy niin avaan mitä humble tekee siinä oikein.
Spears
Bull's Hit



Date: 2021-09-16 14:50:29
Nedetelli wrote:

Kerro vaan missä tilanteissa sun mielestä humblen muita parempi toimivuus näkyy niin avaan mitä humble tekee siinä oikein.


Voiko olla vaan sattumaa, että ennen kuin humble osti uuden tietokoneen hän oli pesunkestävä divarijyrä? Pelasi tiimeissä kuten: Outer Continent, Pelicans, Jerusalem, farssi. Kun hän osti uuden tietokoneen niin joukkueet ovat sen jälkeen ollut: PePo, Devils, HC Big Knob Tanja, jotka on liigatason playoff-joukkueita?

Onko humble vain kannettu vai onko hän uuden laitteistonsa takia saanut etua?
Capu
Toronto



Date: 2021-09-16 16:26:39
Hyviä pointteja puolesta ja vastaan. Olisi mukava kuulla sellaisten pelaajien mielipide toimivuuden muuttumisesta, kun laitteet vaihdettu. Tarkoitan nyt siis pelkkää konetta, sillä neden mainitsemat näyttö, ping sekä hiiri vaikuttavat tottakai toimivuuteen (pingistä en ole varma). Tällä saataisiin hieman näkökulmaa siihen, vaikuttaako oikeasti millään tavalla pelkkä myllyn vaihto pikseliukkoosi. Tuntuu että jotkut ovat tähän todella paljon perehtyneet ja argumentteja löytyy, mutta yhtä paljon niitä tuntuu löytyvät vastarannan kiiskeiltä. Onko tämä pelkkää urbaanilegendaa, sillä itse herra iso herra joukokaan ei asiaan sen enempää osannut ottaa kantaa kun hieman utelin. sambu toki hyvän pointin ilmoille heitti, kun tuskin jouko peliä itse pelaa niin ne erot on hankala huomata.

Puhuin aiemmin namedroppauksesta ja näillä kyseisillä pelaajilla olen huomannut että tuntuu peli toimivan. Nostan ne nyt esille, sillä olisi kiva kuulla näiltä pelaajilta, pelaileeko kuolevaisten vehkeillä vai onko Nasalta hommatut avaruusteknologiset setupit.
Arca, lassi01 aka zorr0, Öri, Haverinen, speak, Kucherov, Stenkka, welu.

Siinä muutamia pelaajia jotka tulivat samantien mieleen, joiden ''toimivuus'' tuntuisi olevan erittäin mint enkä herroilta itse ole kysellyt sen enempää (paitsi Öriltä). Olisi kiva huomata, olenko ihan hakoteillä tämän suhteen vai onko tässä jotain perää. Kaikki ovat todella hyviä pelaajia enkä heidän taitoa koita siis labran taakse laittaa.
Anonymous



Date: 2021-09-16 20:56:51
Spears wrote:
Nedetelli wrote:

Kerro vaan missä tilanteissa sun mielestä humblen muita parempi toimivuus näkyy niin avaan mitä humble tekee siinä oikein.


Voiko olla vaan sattumaa, että ennen kuin humble osti uuden tietokoneen hän oli pesunkestävä divarijyrä? Pelasi tiimeissä kuten: Outer Continent, Pelicans, Jerusalem, farssi. Kun hän osti uuden tietokoneen niin joukkueet ovat sen jälkeen ollut: PePo, Devils, HC Big Knob Tanja, jotka on liigatason playoff-joukkueita?

Onko humble vain kannettu vai onko hän uuden laitteistonsa takia saanut etua?





Mielenkiintoista , helpottaisi toki jos tietäisi minkälainen laitteiston vaihdos oli kyseessä ja aikajanalla milloin uusi kone on hommattu. Noh ilman näitäkin pystymme ruotimaan humblen "ihme läpimurron"

Jos miettii humblen uraa on hän tosiaan pelaillut divarin keskikastin joukkueissa jo aikakaudet , mutta nykyään jopa isossa roolissa liiga joukkueessa, siihen että humble olisi tällä hetkellä kannettu en usko mutta miten humble on tehnyt tämän harppauksen.

Olen pannut merkille että puolustajien läpimurrot ja pienessä ajassa tehdyt kehitys pyrähdykset ovat yleisempiä mitä esim hyökkääjien tästä hyvänä esimerkkinä rekku ja melly jotka lähes tuntemattomista nousi koko kansan tietoisuuteen noin 2 kauden sisällä.
humblen tapauksessa uskon että jo pitkään pelanneen pelaajan kehitys ryöppyyn on vaikuttanut pandemia ajan sekä bränikkä koneen tuomat lisäpelitunnit.

Myös suuressa roolissa on varmasti se että mies on päässyt henkilökemioidensa ansiosta huipputason joukkueisiin harkka pelaajaksi ja kovissa otteluissa ja kovassa ympäristössä kehittynyt , uskon myös että kaverilla on vaatimustaso omaan tekemiseen kasvanut tämän myötä.

Jos katsoo esimerkiksi humblen uraa Pepossa en nää mitään selkeää käännekohtaa kehityksessä missä uusi kone ja toimivuus olisi astunut peliin , alkuun tuli jopa otteluita missä kiekon peeloimmat neitsyet lätki murskalukuja jopa keskeytyksiä näitä herroja vastaan mutta tästä on tasaisesti päästy eteenpäin ja tänä päivänä humblen pelintaso on selvästi liigan parhaimmistoa puolustajan paikalla.

Tämän sanottua olisi hienoa kuulla mietteitä itse humblelta onko hänen mielestään uusi kone ja toimivuus nostanut hänen pelintasoa vai onko hän vain yksinkertaisesti kehittynyt pelissä , itse uskon vahvasti jälkimmäiseen ja siihen että uusi kone on korkeintaan luonut lisämotivaatiota pelaamiseen.
Kucherov



Date: 2021-10-13 23:15:45
Edited: 2022-01-04 18:00:55
-




Mainos

Created by: Anonymous Created on: 2020-12-10 00:05:58 Read times: 7060