Foorumit

Vaikuta kiekon tulevaisuuteen
Created by: Anonymous Created on: 2013-08-31 10:17:18 Read times: 5898
Anonymous
+1


Date: 2013-08-31 10:17:18
Edited: 2013-08-31 12:53:20
Kiekko on vuonna 2013 huonommassa kunnossa kuin koskaan, ja elvytystoimet pelin pelastamiseksi on aloitettu. Osa pelaajista on jo tukenut tätä niin ihanaa peliä supporterin muodossa, mutta tämä ei missään tapauksessa yksinään tule riittämään pelin turvaamiseksi. Kiekkoon on tulossa uudet sivut, ja tämän jälkeen markkinointityö jatkuu myös Kiekon ylläpidon osalta. Ylläpito joutuukin käyttämään paljon rahaa, jos pelaajien määrään halutaan tuntuvaa kasvua. Supporter, tai Kiekko ylipäätään ei tuo sellaisia summia rahaa, että Joukon sekä Mikon olisi mahdollista luoda oikeasti näkyviä markkinointikampanjoita. Ei teeveessä, ei radiossa, ei lehdissä, ei mainosverkostoissa tai SoMessakaan. Tämän takia pelaajien onkin aika pitkälle turha valittaa mainostuksen uupuvan (kyllä, itsekkin olen valittanut kun en konkreettisesti ole nähnyt mainoksia), kun suuriin markkinointikampanjoihin ei yksinkertaisesti ole ylimääräistä rahaa.

Kuten useampikin pelaaja on todennut, on tottakai yksi tärkeimmistä markkinointitekniikoista ns. puskaradio. Tämä ei kuitenkaan käytännössä toimi, kun niin harva pelaaja edes uskaltaa myöntävänsä pelaavan kiekkoa. Kiekko on aina ollut ”nörttien peli”, ja todennäköisesti tulee varsin pitkälle olemaankin. Pelaajat mielummin myöntävät pelaavansa wowia, lolia, ceeässää ynnä muita pelejä – mutta Kiekkoa harvemmin kukaan myöntää pelaavansa. Pyydänkin siis kaikkia pelaajia olemaan rohkeita pelaamisensa suhteen. Tulkaa sieltä saakelin kaapista, huutakaa koko maailmalle että ”MINÄ OLEN KIEKKOTEEKOON PELAAJA” ja varmistakaa että mahdollisimman moni asiasta kuulee. Näin tuette tätä peliä ehkä parhaalla mahdollisella tavalla, ja tulette kasvattamaan pelaajamääriä.

Jo yksinään tuo tulee tuomaan lisää pelaajia (1-2) tänne peliin. Mutta sekään ei tietenkään riitä, vaan on ajateltava isosti – ja muutettava omaa toimintaansa niin Kiekon ulkopuolella kuin Kiekossakin. Pelaajat myös puhuvat paljon siitä, kuinka niin moni pelaaja käyttäytyy epäasiallisesti Kiekossa. Jos kerran näin on ja samat jätkät haukkuvat aloittelijoita yhä uudestaan ja uudestaan, niin herranjumala sitä /reporttia palamaan. Perseilijät joista ilmoitetaan /report –toiminnon avulla, tulevat katoamaan Kiekosta pitkässä ajanjuoksussa. Ei ne mihinkään katoa, jos kaikki katsovat vierestä kun uusia pelaajia haukutaan jatkuvasti. Omien tietojeni mukaan moderaattorit näkevät myös logeista perseilyt, joten ei voi verhoutua moderaattorien vähyyden taakse, jos ei yksinkertaisesti jaksa käyttää reporttia. Itse en ole käyttänyt reporttia niin usein kuin olisi pitänyt, ja tässä kohdin ainakin itse tulen tekemään muutoksen.

Ok, pari pelaajaa on hankittu lisää ja muutama peelo kitketty pois. Seuraavaksi sitten siirrytään apletista pois, ja katsotaan sivustoa. Foorumilla kirjoittelee pelkästään jonnet turhilla onelinereilla, ja muutenkin foorumin taso on perseestä. Tässä vaiheessa taas tullaan samaan asiaan, mikä oli /report –toiminnossakin: käyttäkää niitä miinuksia ja plussia foorumilla. Ne jotka perseilee foorumilla, tulevat saamaan foorumibännit pitkässä juoksussa miinusten takia. Helkkarin yksinkertaista, mutta nimenomaan tuo järjestelmä mahdollistaa foorumin pysyvän asiallisena. Jos sitä ei massa käytä, niin ei hyötyäkään koko toiminnosta saada.

Sitten seuraavaan vaiheeseen: oheistoiminta. Kiekossa on tällä hetkellä kaksi isoa liigaa, 1vs1-liigaa, säännöllisiä handicup –turnauksia sun muita. Tällä hetkellä suuri osa joukkueista ja pelaajista jotain liigaa pelaakin, mutta kuinka moni lukijoista haki esimerkiksi 1vs1-liigaan? Itse en hakenut, ja jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt. Miksikö? Tällä tavalla olisin auttanut yhtä liigaorganisaatiota kasvamaan, ja kehittämään toimintaansa entistä paremmaksi. Entäs kuinka moni pelaaja on antanut Kiekkoliigalle tai Eliittiliigalle palautetta toiminnasta? Varmasti muutama, mutta niitä mielipiteitä, ideoita ja risuja tarvitaan jatkuvasti toiminnan kehittämistä varten. Itse ainakin mielelläni kuulisin näin Eliittiliigan johtislaisena enemmän mielipiteitä liigatoiminnasta, ja siitä että mihin suuntaan sitä pitää kehittää. Varmasti jollain on edes jonkunlainen mielipide jostain liigasta, ja jostain yksittäisestä asiasta mitä voisi kehittää. Jos et pelaa mitään liigaa, tai et osallistu handicuppeihin sun muihin – niin hae mukaan heti kun voit. Tällä tavalla saat omasta pelaamisestasi enemmän irti, ja tällä tavalla autat muita pelaajia jotka ovat nähneet paljon vaivaa tälläisten organisaatioiden eteen.

Yllämainitsemani asiat ovat erittäin yksinkertaisia, ja kaikki asiat ovat helposti toteuttavissa. Kerro kaverille pelaavasi, reporttaa kun joku peeloaa, anna miinusta kun näet turhia postauksia, anna plussaa niille jotka sen ansaitsee, kehitä liigoja ja kas, isommassa kuvassa autatkin jo Kiekkoa varsin isosti. Yksittäinen pelaaja ei tätä tee, mutta muutama kaveri yhdessä jo tekeekin.

Nuo asiat onnistuvat jokaiselta tätä peliä pelaavalta henkilöltä, ja ne eivät oikeasti sitä aikaa tule viemään. Jos et kuitenkaan näihin asioihin pelkästään tyydy, vaan haluat esimerkiksi luoda turnauksia pelaajille – niin älä enää mieti, vaan tartu tuumasta toimeen ja järjestä niitä turnauksia. Tuo sitä osaamista esille, hae liigojen johtokuntaan, järjestä vaikka radiota, tuo julki kehitysideasi ja tuo sitä omaa erikoista osaamista esille. Olet todennäköisesti nimimerkin takana, joten ei sinua tule kukaan irlissä vetämään turpaan sen takia, että saatoit epäonnistua turnauksen järjestämisessä. Päinvastoin, saatat saada pelissä nimeä ja osaamista, joka voi avata kokonaan uusia ovia oikeassa elämässä – kuten minulla kävi.

Mainostaminen myös netissä on helppoa, ja varsin moni on mainostanut Kiekkoa suomikaksnelosessa ja muissa paikoissa, ja tämä onkin oikeasti enemmän kuin hieno juttu. Jos sieltä on yksikin uusi pelaaja saapunut pelaamaan tätä peliä, niin mainostaminen oli enemmän kuin onnistunutta: ilman kustannuksia saatiin ainakin yksi pelaaja lisää, joka saattaa kertoa pelistä toiselle, ja hän taas toiselle jne. Yksittäinen postaus netissä voi tuoda tuolla ajatusmaailmalla satoja uusia pelaajia, ja niistä uusista pelaajista voi tulla myöhemmässä vaiheessa kiekkokavereita, ja jos oikein pitkälle mennään, niin jopa IRL-ystäviä. Laittakaa Jatkoajalle, futisforumille, ylilaudalle, IRC-galleriaan, Facebookkiin, Twitteriin ja joka puolelle nettiä että ”hei koittakaas tätä pirun hyvää lätkäpeliä”.

Kiekko on nyt käännepisteessä ja kiekko ei tule kehittymään mihinkään, jos pelaajat vain odottavat ylläpidolta uutta sivustoa, enemmän moderaattoreita ja kymmenien tuhansien eurojen arvoisia mainostemppuja. Toki päävastuu on ylläpidolla, mutta yhdessä saamme huomattavasti enemmän aikaan mitä yksittäinen ylläpidon jäsen saattaa saada aikaan. Minä teen muutoksen siinä, että tulen jatkossa tekemään huomattavasti enemmän kilpailuja, turnauksia ynnä muuta oheisskabaa Eliittiliigan nimissä. Miten sinä teet muutoksen?

Eliittiliiga tulee myös tarjoamaan ensimmäiselle kahdellekymmenelle pelaajalle pelimerkin, jotka tulostavat tämän kuvan http://uppaa.net/i/48578.jpg, laittavat kyseisen mainoksen koulunsa/työpaikkansa ilmoitustaululle ja lähettävät minulle kuvan mainoksesta ilmoitustaululla. Jätetään ne turhat puheet nyt viimeistään pois, ja aletaan tuumasta toimeen.

EDIT: Syy uuteen topicciin johtuu siitä, että toivon tässä ketjussa olevan enemmän konkreettisia tekoja - muissa topiceissa kun pääosin pelaajat heittelevät pelkästään ideoita. Ideoita on jo kuultu, ja nyt tämän pelin turvaamiseksi tulee tehdä jotain puhumisen sijaan.

Muutama asia jäi myös mainitsemassa alkuperäisessä postissa, joten hieman lisäedittiä. Ottakaa ne AdBlockit ynnä muut mainonnan esto-ohjelmat pois Kiekon sivuilta. Nuo mainokset tuovat ylläpidolle rahaa kehittää peliä, ja muutamat lisäeurot tuskin ovat koskaan haitaksi. Klikkailusta ei myöskään koskaan ole haittaa, mutta niitä klikkejä on myös turha heittää 100 kerralla. Tällä tavalla mainokset vaan poistetaan, eikä ylläpito saa rahaa.

Myös se jäi sanomatta, että jos haluat perustaa liigan / säännöllisiä turnauksia / radiota ynnä muuta, niin autan enemmän kuin mielelläni omalla osaamisellani. Osaan koodata, osaan tehdä grafiikkaa, osaan laittaa servereitä pystyyn ja vaikka mitä. Autankin mielelläni näitä henkilöitä usean vuoden kokemuksellani.
Anonymous
+1


Date: 2013-08-31 16:09:52
Kyllä! nyt kaikki tuumasta toimeen!

Facebookissa on helppo hiukan mainostaa kiekkoa itse olen jakanut
Kiekko Introduction - Java Hockey Game videota, joka on mielestäni erittäin hyvin tehty esittely pelistä. Myös aloitusviestin kuvatus on aivan loistava.

Mainoskuva: http://uppaa.net/i/48578.jpg

Introduction video: http://www.youtube.com/watch?v=5RoQgXoDpDE

Peli on antanut niin paljon monelle nykyiselle pelaajalle, joten annetaan yhdessä pelaamisen lisäksi edes pieni panostus pelille, vaikka oma peliaktiivisuus ei enää olisikaan parhaimmalla tasolla.
Archuleta
Voodoo People



Date: 2013-08-31 17:17:46
Jos oot kerran niin innoissas hommaamassa uusia pelaajia kiekkoon, ja kuitenkin taidat Eliittiliigankin johtokuntalainen olla, niin oisko mitenkään mahdollista että saisit näitä Kiekkoliigan johtokuntalaisia potkittua perseelle mahdollisista Allstars-otteluista ja tiiviimmästä yhteistyöstä? Varmasti toisi lisämakua peliin tämmöset.
Anonymous



Date: 2013-08-31 19:31:12
Edited: 2013-08-31 20:27:14
Archuleta wrote:
Jos oot kerran niin innoissas hommaamassa uusia pelaajia kiekkoon, ja kuitenkin taidat Eliittiliigankin johtokuntalainen olla, niin oisko mitenkään mahdollista että saisit näitä Kiekkoliigan johtokuntalaisia potkittua perseelle mahdollisista Allstars-otteluista ja tiiviimmästä yhteistyöstä? Varmasti toisi lisämakua peliin tämmöset.

Kaikki ei toki aivan näin yksinkertaisia ole, kun taustalla on huomattava määrä ristiin menneitä suksia, selviä näkemyseroja ja vaikka mitä. Toki ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ja ainakin jonkinlaisia valonpilkahduksia on paikoitellen nähty liigojen yhteistyöstä. Tällä hetkellä en kuitenkaan pysty kuvittelemaan hirveän tiivistä yhteistyötä liigojen välillä, ja sen takia Eliittiliiga pääosin suunnitteleekin muiden tahojen kanssa vastaavista "isoista tapahtumista".

EDIT: Alustava kysely lähetetty Kiekkoliigan johtokunnalle mahdollisuudesta tähdistöotteluun Eliittiliigan järjestämänä Epicdayna.
yarkko
Frölunda



Date: 2013-08-31 22:28:57
Kyllähän pelit tulee monesti puheeksi kavereiden kanssa.

Ainakin ite saan monesti vastaukseksi hymähydyksen ja "oon minä sitä joskus kokeillu, ei oikein napannu semmonen tikku-ukko-kiekko."

Mielestäni kiekon vahvuus on juuri joukkueena pelaamisen hienous, jota ilman en itse olisi todennäköisesti näin kauaa jaksanut. Kavereiden kanssa pelin saaminen rullaamaan oli koukuttavinta. Uusilla pelaajilla pitäisi päästä siihen nopeasti kiinni. Tämän jälkeen olisi hienoa, jos olisi mahdollista taistella itsensä helposti lähestyttävään, kiekkoon integroituun liigaan.
Anonymous



Date: 2013-09-02 17:43:19
Ensimmäinen mainos on jo laitettu ilmoitustaululle, joten toivotaan parasta että joku tarttuisi lähes ilmaiseen mainontaan kiinni. Jäljellä siis 19 pelimerkkiä, joten nopeat syö hitaat!

http://db.tt/E4ymxRfH
Anonymous



Date: 2013-09-02 18:15:11
Hieno teksti havocilta, pelkkää asiaa ja loistavia kehitysideoita, miten peliä voidaan saada edes lähelle takavuosien huippua. Myös kuva, jonka olet väsännyt ilmoitustaululle laitettavaksi, on mielenkiintoinen ja varmasti houkuttelee monia jääkiekon ystäviä pelin ääreeen, ainakin hetkeksi. Vielä kerran, hienoa!
Anonymous



Date: 2013-09-03 00:25:00
Oivallista settiä, hyviä ajatuksia ja ennen kaikkea kannustusta tekoihin.

Laitan Tampereen yliopiston ilmoitustaululle yhden julisteen - kyllä täällä pitäisi nörttejä ja hokifaneja riittää!
Anonymous



Date: 2013-09-05 11:54:49
Mielenkiintoista tässäkin tapauksessa on se, että foorumillakin keskustellaan jatkuvasti siitä, kuinka pelaajien ja ylläpidon tulisi tehdä asioiden eteen jotain. Ideoita heitellään suuntaan ja toiseen, ja nyt tarjoan lähes naurettavan helposta työstä jopa palkkiota - ja siltikään skabaan ei osallistu juurikaan kukaan. Ei edes ne henkilöt, jotka ovat itse ehdottaneet mainosten levittämistä kouluissa.

On helppo heittää ideoita ilmaan, ja kertoa kuinka "noin ja noin tehdään niin kike pelastuu". Sen sijaan puheet ja teot eivät tunnu kohtaavan juurikaan mitenkään. Myönnän sen, että skaban tulokset eivät olisi maailmaa mullistavia, eikä hyöty ole niin suuri että kisa olisi pakko toteuttaa. Mutta se on silti jotain, ja huomattavasti enemmän kuin pelkät ideat.
Hollow
Sinappikone



Date: 2013-09-05 14:06:55
Kuten havoc tuossa sanoikin tekoja kaivataan. Itse kaipaisin erityisesti tämän mainoksen levittämistä ala- ja yläasteelaisilta, sillä sieltä se suurin kohdeyleisö luultavasti löytyy. En usko että allekirjoittaneen posteri tuolla Jyväskylän AMK:n ilmoitustaululla tuo uusia pelaajia.

Ei muuta siis kuin vaan tulostin ylikuumenemaan, nuppineulat kouraan ja raidaamaan! Oma koulu, kaverin koulu, virossa viinanhakureissulla ensimmäinen nähty koulu (samalla kun katselee ulkomaalaisia tyttöjä lyhyissä mekoissa). Toimikaa!
Oly
Teräskiekko



Date: 2013-10-23 11:18:29
Juuri näin
Mainos

Created by: Anonymous Created on: 2013-08-31 10:17:18 Read times: 5898