Foorumit

Intti
Created by: Anonymous Created on: 2006-03-29 13:44:25 Read times: 510129
Pages: 1   2   3   4   9   10   11   [12]   13   14   15   66   67   68   69  
Anonymous



Date: 2007-01-09 18:39:04
Goljat wrote:
Drunkku wrote:

Haluaisin kuulla perustelusi tälle väitteelle.


Nimenomaan ulkoisen paineen/painostuksen vuoksi.


Et siis tarkoittanut, että itse palvelusaika olisi puolustusvoimissa helpompaa? Ulkoinen paine/painostus voi toki vaikuttaa joillakin paikkakunnilla mutta ainakaan itse en kyseisiin ilmiöihin ole törmännyt Helsingissä.
Anonymous



Date: 2007-01-09 19:45:03
Mxyzptlk wrote:
Orkke wrote:
Mitä nyt oon saanu hyviä neuvoja tähän mennessä intin käyneiltä, nii kuskien kans kannattaa ainaki olla hyvä kaveri. Pääsee istuu hyttiin, ku muut palelee takana.


En tiedä kuinka nohevia kuskeja siellä päin on ollut, mistä nämä neuvot olet saanut, mutta ainakin meillä päin hyttiin menivät istumaan joko alikessut tai kokelaat. Ei siinä kuskin mielipiteet paljoa painaneet.


Ajoneuvon kuljettajalla on(ainakin täällä keuruulla) oikeus valita apukuljettaja. Ensimmäinen sotilashenkilö joka pitää ottaa hyttiin on kapteeni, joten ei tarvitse kauheasti alikessujen itkua kuunnella.. ;)

Ja nyt ne kysymykset..
Ensimmäisten viikkojen kiire ja hössötys olivat kyllä aivan kauheata aikaa, mutta onneksi touhu rauhoittui E-kaudelle siirryttäessä..
Nyt taas homma lähti erittäin mielenkiintoisaksi hallipalvelun alettua, ensimmäinen zili hajoitettu ja vielä olisi 86 päivää jäljellä.. :)
Voi tulla melko kalliiksi puolustusvoimille..
Istun varmaan samalla koneella sotkussa.
(Keuruulla II/06 erässä ja TJ huimat 86..)
Anonymous



Date: 2007-01-09 22:10:06
Drunkku wrote:

Et siis tarkoittanut, että itse palvelusaika olisi puolustusvoimissa helpompaa? Ulkoinen paine/painostus voi toki vaikuttaa joillakin paikkakunnilla mutta ainakaan itse en kyseisiin ilmiöihin ole törmännyt Helsingissä.


En ole käynyt inttiä, mutta joka tapauksessa ei voi puhua kovinkaan mustavalkoisesti, totuus on että intti ei ole "miehentekokoulu" tms. hassua mitä kuulee väitettävän.
Jos joku oppii kunnioittamaan täydellisesti auktoriteettejä intin ansiosta, laskisin tuon huonoksi jutuksi, ennemmin kuin hyväksi.

Lisäilen tähän väliin, että minulla ei missään nimessä ole mitään intin käyneitä vastaan, itse päätin omien arvojeni pohjalta toisin, ja siinä se.
Mikäli muka tulisi tosipaikka, varmasti puolustaisin läheisiäni yhtä kiivaasti kuin pahimmat armeija-kiihkoilijat, haluan vain yleismaailmallisesti paremman ratkaisun, ja uskokaa tai älkää, muutos lähtee yksilöstä.

Niin ja, uskoisin pääkaupunkiseudun olevan yksi "helpoimmista" paikoista Suomessa sivarin käyneiden suhteen.
Toki jonkunkaista roskaa sataa varmasti niskaan, mutta tiedän että sinäkin olet Drunkkuseni fiksu ja itsenäisesti ajatteleva ihminen, voit kuvitella tilannetta pienemmillä paikkakunnilla, sekä perheen vaikutuksen alaisissa olosuhteissa. Tiedän että sinä kykenet tähän, mutta ettei jää muillekkaan epäselväksi.
Anonymous



Date: 2007-01-10 01:23:34
Suomi on siitä onnellinen paikka elää, että vaihtoehtoja sentään piisaa toisin kuin monissa muissa maissa(paremminkin toki voisi olla ja hyvä, että asiasta keskustellaan). Itse en tosin jaksa enää uudestaan käynnistää aikaisempaa keskustelua siitä, kumpi olisi parempi suomen puolustusvoimiksi: nykyinen- vai palkka-armeija.

Itse päätin käydä armeijan mutta minulla ei todellakaan ole mitään sivareita eikä totaalejakaan vastaan. Valitsin intin lähinnä sieltä saatavien kokemuksien takia. En joutunut pettymään. Sain kokea miltä tuntuu, kun helvetti jäätyy ja "nakkisuojan" muurit kaatuu. :)

Goljat wrote:

Mikäli muka tulisi tosipaikka, varmasti puolustaisin läheisiäni yhtä kiivaasti kuin pahimmat armeija-kiihkoilijat, haluan vain yleismaailmallisesti paremman ratkaisun, ja uskokaa tai älkää, muutos lähtee yksilöstä.


Minä en voi kutsua itseäni patriootiksi, en millään. Jos vaikkapa Englanti (välillä joku muukin maa kuin venäjä) päättäisi hyökätä Suomeen niin lähtisin luultavasti maitojunalla Ruotsiin, mikäli kyseessä olisi vain maa/materia. Asia olisi tietenkin todellisuudessa toisin sillä aseistautuisin aina varpaista hampaisiin asti, kun eka lähimmäiseni päättäisi mennä rintamalle tai joutuisi muuten vaaraan Englantilaisten takia.

Goljat wrote:

Niin ja, uskoisin pääkaupunkiseudun olevan yksi "helpoimmista" paikoista Suomessa sivarin käyneiden suhteen.
Toki jonkunkaista roskaa sataa varmasti niskaan, mutta tiedän että sinäkin olet Drunkkuseni fiksu ja itsenäisesti ajatteleva ihminen, voit kuvitella tilannetta pienemmillä paikkakunnilla, sekä perheen vaikutuksen alaisissa olosuhteissa. Tiedän että sinä kykenet tähän, mutta ettei jää muillekkaan epäselväksi.


Itsekin jo mainitsin, että muilla paikkakunnilla on asiat varmastikin toisin kuin Helsingissä. Ulkopuolista painetta on suuntaan jos toiseen varmasti asiassa, kuin asiassa. Vaihtoehtona se ei kuitenkaan tee intistä sen helpompaa tahi vaikeampaa kuin muutkaan. Itse jääräpäänä voin sanoa, että jos minulla on joku periaate niin mikään ei ole helpompaa kuin sen noudattaminen. Periaatteen rikkominen tuntuu ainakin itselleni lähes mahdottoman kivuliaalta. Sen takia ei mielestäni periaatteen miehillä pitäisi olla vaikeutta valita Suomessa olevista vaihtoehdoista omaansa. Mikä taas tulee muihin ihmisiin, joihin kuuluu myös ryhmä ihmisiä jotka pyrkivät menemään aidan ali sieltä mistä aita on korkeimmillaan, voisin sanoa seuraavasti: Jos ei pokka riitä mennä sivariin niin suorittakoon velvollisuutensa sitten armeijassa. Rajusti sanottu, mutta kyse on loppujen lopuksi velvollisuudesta, ei oikeudesta.
Anonymous



Date: 2007-01-10 02:23:18
Drunkku wrote:
Itsekin jo mainitsin, että muilla paikkakunnilla on asiat varmastikin toisin kuin Helsingissä. Ulkopuolista painetta on suuntaan jos toiseen varmasti asiassa, kuin asiassa. Vaihtoehtona se ei kuitenkaan tee intistä sen helpompaa tahi vaikeampaa kuin muutkaan. Itse jääräpäänä voin sanoa, että jos minulla on joku periaate niin mikään ei ole helpompaa kuin sen noudattaminen. Periaatteen rikkominen tuntuu ainakin itselleni lähes mahdottoman kivuliaalta. Sen takia ei mielestäni periaatteen miehillä pitäisi olla vaikeutta valita Suomessa olevista vaihtoehdoista omaansa.


Aivan tismalleen näin.
Allekirjoitan ihan täysin mitä olet kirjoittanut tuossa.
Anonymous



Date: 2007-01-11 08:26:16
En ole mitään kovin positiivistä keltään kuullu
Anonymous



Date: 2007-01-16 19:11:06
Keppi ja kana enne nakkisotaa irakis tj 12002.
Anonymous



Date: 2007-01-18 03:10:52
Edited: 2007-01-18 03:20:50
poista
Iota



Date: 2007-01-19 17:29:24
Hokiolli wrote:
Armeija tekee pojasta miehen - vai tekeekö?

Itse vietin rattoisan inttiaikani Omiisin tavoin Parolassa 2003, täydet 362 vuorokautta. Rautaisen kokemukseni avulla voinkin antaa tuleville mosille miehisen kiirastulen alla neuvontynkiä ja mielipiteitä:

Älä turhaan lähde Prikaatia kohti nyrpein naamoin, saatat hyvinkin nauttia palveluksesta. Toki sinua alusta asti sorretaan, alistetaan ja simputetaan, mutta mitä ei mies tekisi isänmaan puolesta? Sanotaan, että armeijasta kukaan ei kotiudu reserviin muuttumattomana. Ja hyvinkin voin tuon väitteen varmentaa tässä ja nyt. Siinä vaiheessa, kun on polkenut 80 kilometriä loivaa vastamäkeä armeijan munamankelilla - esterin oikuista johtuen alusvaatteita myöten märkänä, hartiat rynkyn ja tetsarin painosta iloisiksi kouruiksi muovaantuneina ja mahan happoentsyymien käydessä henkäyksenkeveiden seinämien kimppuun muun polttoaineen puutteessa - löytää helposti itsensä pohtimassa perimmäisiä kysymyksiä elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta. Siinä oppii arvostamaan arjen pieniä iloja, kuten vaikkapa päiväunia tai äidin valmistamia lihapullia.

Seuraavassa pientä listaa asioista joita sinun tulee odottaa/varoa tulevan 6/9/12 kuukauden aikana:

Kassulla

Suurimman osan ajastasi tulet viettämään kasarmin piikkiaitojen turvallisessa suojassa. Tässä hieman neuvoja ikävien ja todella ikävien tilanteiden välttämiseen:

-Älä näytä turhautumistasi. Varsinkin alkuaikoina sinulle tullaan opettamaan kaikki kädestä pitäen. Ensimmäisinä viikkoina alikessut ohjaavat ja opastavat teidät kaikkeen, esim. aamupesulle ja pinkantekoon. Saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta se on tarpeellista. Yksikköösi lähes varmasti tulee tapauksia, jotka eivät itse osaa solmia maihareitaan, napittaa puseroaan tai asettaa tyynyä tyynynliinaan.

-Älä hankkiudu silmätikuksi, ts. vanha ole huomaamaton - menetelmä. Tee hommasi sen verran huolella, ettei tule sanomista, mutta älä niin hyvin, että olisit AUK-listoilla kärkipäässä.

-Älä hankkiudu esimiesten/ryhmänjohtajien nakkikoneeksi. Kumulatiivinen edellisen neuvon kanssa. Mikäli jatkuvasti pelailet omaa lekkeripeliäsi tai muuten vaan et osaa, ja näin saatat ryhmäsi huonoon valoon, olet suuressa vaarassa joutua yleiseksi nakkikoneeksi. Tätä haluat välttää, ellei mielestäsi ole hauskaa siivota lounastauolla rj-tupaa ja leireillä pitää säännöllisesti kipinän lepakkovuoroa klo 0200-0400.

-Vemppaa. Tärkeätä vemppaamisessa on kunnon ajoitus. Nohevana alokkaana rastitat läpivientisuunnitelmasta 3-5 muutaman päivän jaksoa, jolloin et halua leikkiä sotaa. Valintavinkki: pitkät marssit, leirit ja TST-harjoitukset. Parhaiten tämä onnistuu, mikäli löydät itsestäsi jonkun vakiovaivan. Polvi reistaa, selkä juilii tai jotain muuta vastaavaa. Mikäli olet rastin lähestyessä hälyttävän terve, tee jotain sen eteen. Suutele kiihkeästi kuumepotilasta. Nuku yösi alasti tuvan lattialla avonaisen ikkunan alla - sinun täytyy olla aidosti kipeä, muuten piilee vaara leimautua asennevemppaajaksi, ja taas häämöttää nakkikoneen virka. Asennevemppaajaksi leimautuu myös, jos ramppaa veksissä liian tiuhaan - siksi suunnitelma.

Leirillä

Välillä kassulta siirrytään harjoittelemaan maastoon. Ja sepä vasta hauskaa onkin. Mikäli kesä on sopivan sateinen, tulet tottumaan aamunkosteassa rämeikössä ryömimiseen. Lisäksi vakiohjelmaan kuuluu hellelenkit suojeluvarustuksessa ja kirjaimellisesti käpy selän alla nukkuminen. Jos joku armeijassa pitää kutinsa, niin aikataulu. Harjoituspaikalle tuseerataan täyttä vauhtia vaikka kello näyttäisi mitä. Sitten odotellaan muodossa sen puoli tuntia, kun harjoituksen pitäjä saapuu paikalle. Odottelu on aina kivaa, satoi tai paistoi. Harjoitukset itsessään ovat parhaimmillaan typeriä. Tai kukapa keksisi parempaa tapaa viettää hellepäivää kuin oikean syöksymistekniikan harjoitteleminen tai oikeaoppisen poteron valmistaminen...

Yöt leirillä ovat usein unohtumattomia. Parolan sotilaana sain tottua kauttaaltaan heikkoihin varusteisiin; hyvällä säkällä viutilosta teltasta ei ollut kuin yksi kulma revennyt. Sain olla onnellinen jos löysin itseni vielä nukkumasta mahdollisimman kaukana tuosta tarpeettomasta takaovesta. Tuurin äidyttyä satumaiseksi telttaani ei oltu buukattu enempää kuin 20 taistelutoveria. Tällöin nukkuminen onnistui lomittain lusikka-asennossa paremmin kuin kätevästi. Jos vielä tämänkin jälkeen onnetar sylkäisi suuntaani, saatoin todeta ettei paikkani alta löytynyt suurempia kiviä, käpyjä tai juuria, ja muutkin maaston epäsäännöllisyydet olivat kohdallani minimissä. Pystyin jo pitämään itseäni lottovoittajana näiden sattumien jälkeen, mutta siltikin yöunet jäivät auttamatta vajaiksi. 4-6 tunnin nukkuma-ajasta joutui todennäköisesti pitämään vähintään puoli tuntia kipinää, ja muutoin heräsi vartin välein kamiinan kolinaan, kylmyyteen, kuumuuteen, hyttyseen, vierustoverin unissapuhumiseen tai johonkin muuhun pieneen haittatekijään. Kaiken kruunaa jossain vaiheessa tuleva hälytys, jonka aikana hukkaa silmälasinsa ja kaapin avaimensa - ei auta itkeä!

Esimiehet

Esimiehet ovat mukavan leppoisia - aina kun kaulassa on enemmän rautaa kuin kapteenilla. Käsittääkseni asia menee jotakuinkin niin, että majurin leppoisiin hommiin päästyään skapparin ei juuri tarvihe enää pokkuroida edes ylemmilleen, ja alemmilleen päteminenkin jää vähemmälle. Kessuista, vänskistä ja luteista sen sijaan tulet tapaamaan jos jonkinsorttista soturia. Osa skappareista on totisesti todellisia sotahulluja. Painavat harjoituksissa joukon kärjessä kiroillen ja sotahuutoja päästellen - siinä ei pienen alokkaan kannata jäädä jalkoihin. Toiset taas ovat työnsä kyllästämiä menetetystä tulevaisuudesta turhautuneita mukanakulkijoita, jotka ovat töissä enää vain rahan takia. Tästä joukosta saattaa löytyä joku järki-ihminenkin. Toisaalta tästä joukosta löytyy myös ne katkerimmat ja v*ttumaisimmat tapaukset.

Alijohtajat kuuluvat suurimmaksi osaksi samaan massaan kuin sinäkin. Syövät samaa puuroa ja juovat maitoa. Suurin osa on sinun kanssa samaa mieltä armeijassaolosta. Pari ekaa viikkoa saattavat alikessut vaikuttaa muukalaisilta, mutta kun se johtamisen uutuudenviehätys karisee ja päivärytmi löytyy, ovat hekin siellä vain suorittamassa velvollisuuttaan.

Taistelutoverit

Kyllähän armeijasta uusia kavereita saa - jos vain niitä haluaa. Jokainen yksikkö on noin sadan ihmisen otanta suomalaisesta miesnuorisosta. Joukkoon siis mahtuu kaikenkarvaista vipeltäjää. Varmasti tulet pelkäämään asetta alokas Senjasen kädessä, nauraamaan alokas Monteenmäen pyöräilytaidoille ja ärtymään alokas Omanimen tyhmille jutuille. Toisaalta nämä senjaset ja omatnimet jakavat yhden elämänsä suurimmista "seikkailuistaan" kanssasi, ja se jos mikä yhdistää. Ei mene montaakaan viikkoa kun tuvassa hiljaisuuden jälkeen ruoditaan jo mitä henkilökohtaisimpia asioita. Salaan eivät jää vaimokkeen mieltymykset eikä serkun kaiman herpes. Selviäminen armeijan tuulista ja tuiskusta, henkisistä ja fyysisistä vastoinkäymisistä ja muusta pikimustasta jöötistä mitä siellä tulet kokemaan olisikin lähes mahdotonta ilman näitä kohtalontovereita.

Tässä siis hieman ohjeistusta, jolla luulisi ainakin alkuun pääsevän.



Viisasta puhetta. Todellakin intti on kokemus mikä jää vuosiksi mieleen. Ja loppusota on ihan mielettömän hieno kokemus. Sen jälkeen kun 1-2vkoa (riippuu miten on lomia käyttämättä) makoilee kassulla kun ei tehdä mitään ja odotellaan viimeistä aamua niin tulee monesti tunne että kumpa pääsis tetsaan edes. Ja kavereita on intin ajalta jäänyt kourallinen tähänkin päivään asti. Yhteyttä on pidetty paljon ja joskus kun osunut samaan kaupunkiin niin kaljat käyty kumoamassa ja pizzat nakertamassa.

Ja mitä inttiin tulee niin itse huomasin itsessäni muutoksen mikä alokaskauden ja e-kauden aikana tuli. Kunto kasvoi ja itseluottamusta tuli roimasti lisää. Ujosta pojasta tuli sosiaalinen mies. Itse olin inttiin mennessä reilu 190cm pitkä ja painoin hädintuskin 70kg. Eihän siellä heikoimpien tahtiin menty ja hyvä niin. Kunto kasvaa kun sisulla menee muiden mukana vaikka joskus sattuu niin että tuntuu että on pakko heittäytyä maahan kuolemaan. Huulta purren vaan eteenpäin.

Ekana päivänä kun saapuu kasarmille kannattaa tulla 12-15 välisenä aikana. Sillä jos jätät viime tinkaan niin pääset nukkumaan joskus yhdentoista aikaan, koska useimmat jättävät saapumisen juuri ennen kello kuutta ja ekana päivänä kun käydään varusvarastolta varusteet hakemassa niin siinä menee aikaa.

-Nort
Anonymous



Date: 2007-01-20 17:31:28
1/08 Pohjois-Karjalan Prikaati, Kontiorantaan.
Anonymous



Date: 2007-01-22 13:17:14
Edited: 2012-08-18 16:32:36
Tulihan tuo käytyä..saapumiserä oli I/98 ja paikkana Upinniemi.
330 ravitsevaa aamua.


Oi niitä aikoja ;)








   
 
  -Raappa-
Anonymous



Date: 2007-01-22 17:19:17
heinäkuussa sodankylän jääkäriprikaatiin :f

kusista hommaa
Anonymous



Date: 2007-01-26 10:37:31
Autoilija wrote:

Ajoneuvon kuljettajalla on(ainakin täällä keuruulla) oikeus valita apukuljettaja. Ensimmäinen sotilashenkilö joka pitää ottaa hyttiin on kapteeni, joten ei tarvitse kauheasti alikessujen itkua kuunnella.. ;)

Ja nyt ne kysymykset..
Ensimmäisten viikkojen kiire ja hössötys olivat kyllä aivan kauheata aikaa, mutta onneksi touhu rauhoittui E-kaudelle siirryttäessä..
Nyt taas homma lähti erittäin mielenkiintoisaksi hallipalvelun alettua, ensimmäinen zili hajoitettu ja vielä olisi 86 päivää jäljellä.. :)
Voi tulla melko kalliiksi puolustusvoimille..
Istun varmaan samalla koneella sotkussa.
(Keuruulla II/06 erässä ja TJ huimat 86..)


Sama paikka, sama saapumiserä, mutta TJ onnellisesti miinuksen puolella jo, kun raivaajapioneerin minusta halusivat.
Samaa mieltä kyllä tuosta, että P-kauden jälkeen oli rauhallisempaa. Johtuiko siitä, että rupesi pikkuhiljaa tajuamaan hommasta jotain vaiko että ei sitten tehty hommia ennää niin kovalla sykkeellä. Sitä en tiedä.
Anonymous



Date: 2007-01-26 13:52:55
no intissä se elämä oli ihanaa :)
Anonymous



Date: 2007-01-27 16:42:54
No oma kokemus armeijan harmaista oli loppuen lopuksi ihan positiivinen. Saapumiserä 1/2002 riveistä löytyi vielä kohtuu paljon kavereita joiden kanssa tuli polteltua tupakkia aina tavatessa Vekaranjärven sotkualueella. Positiivisia kokemuksia siitä ajasta jäi enemmän kuin negatiivisia vaikka niitäkin riitti kyllä turhautumiseen asti.
Anonymous



Date: 2007-02-02 13:02:36
jöötisika wrote:


Mielestäni on miehekkäämpää mennä sivariin pesemään kakkapeppuja kuin tarttua aseeseen. Luuleeeko hyvä kiekkokansa todellakin, että puoletkaan armeijan käyneistä tarttuisi aseeseen sodan syttyessä? ettehän voi olla tuota mieltä. Toki uskossa on hyvä elää ja kyllähän sieltä varmasti tulisi muutama suomileijonan tatuoinut pentu riehumaan. Armeijasäädös on aivan pelkkää paskaa paperilla. Kuinka hommat todellisuudessa hoituu on aivan eri asia. Armeijassa jep harjoitellaan sotaharjoituksiin, sota on kuitenkin aivan eri asia. Painotan sanan SOTA, koska silloin puhutaan hyvinkin monesta miehityksestä. NATO-jäsenyys puuttuu vielä niin eihän meillä ole isänmaata mitä kaikki ylistävät.

"Jokainen isänmaallinen menee inttiin" - oletpa vitsikäs. Katsos ihmisiä on rikollisista - poliiseihin. On myös ihmisiä viisaista - tyhmiin, jotka todellakin luulevat että asiat hoidetaan aseiden kautta. Ei näin pojat.

"Kysäisepä joskus joltain totaalilta oliko hänen ratkaisunsa takana jonkinlainen aseiden vastenmielisyys, vai ehkäpä tämän maan järjestelmän kritisoiminen näin alkuun" - Kyse on molemmista. Totaali-kieltäytyjä samalla tavalla kuin sivari näin oletettavasti EI halua aseeseen kajota. Totaali-kieltäytyjällä ja sivarilla vain on se ero, että totaali on "rohkeampi" ja vie aatteensa syvemmälle jolloin hänestä leimataan väkisin pelkuri. Totta, voi olla, että totaali ei tunne olevansa velkaa maalle ja näin ollen kieltäytyy kummastakin. Itse pidän totaalia ennemmin sankarina, kuin armeijan käynyttä landepaukkua.

Itse kysymkseen, en mene inttiin, koska koko armeija ajatus kuulostaa minusta vastenmieliseltä.


Armeija:

Tuo ihana paikka, jota suurinosa 17-19 vuotiaista "pojista" miettivät ainakin vähän pelonsekaisin tuntein. Onneksi pelko/jännitys häviää muutamassa päivässä kunhan on intin kuteet niskaansa vetänyt.

Muutamassa päivässä se "poika" toivottavasti huomaa, että on oikeasti hyvä asia, että äiti on "pakottanut" kuorimaan joskus perunoita eikä oman huoneen siivouskaan ole ollut pahitteeksi. Armeijassa nimittäin on uskomattoman paljon niitä miehiä, jotka eivät osaa kengännauhojaan sitoa. Armeija opettaa nuorille pojille tietynlaista nöyryyttä ja vanhemman/ylemmän ihmisen arvostusta. Armeijassa (ainakin parolan lämärinä) viimeiset neljä-viisi kuukautta on periaatteessa pelkkää monopolyn pelaamista ja biliksen hakkaamista. Noh, ehkä muutama leiri ja joitain veteraanitilaisuuksia, joissa pitää olla punaisen ristin merkein varustettuja henkilöitä antamassa välillä ihan tarpeellistakin ensiapua, jos veteraaneja alkaa ahdistamaan.

Sen verran täytyy todeta omasta armeijan aikaisista valinnoista, että jos se suuri sota muka joskus tulisi vierailemaan suomeenkin, niin olisin kyllä täysin väärässä paikassa, jos joku ilman kättä maassa makaavana minulle huutaisi "lääkintämies! auta mua!". Todennäköisesti jähmettyisin tai oksentaisin, kun katselisin miehen kättä josta roikkuu muutama lihanpala veren ja luusirpaleiden välistä, mutta ei minulle jätetty paljon vaihtoehtoja. Pioneeriksi halusin, mutta sinne ei ollut asiaa. Ei myöskään tiedustelijaksi kelvannut, joten lääkintämieheksi sitä jouduttiin, koska muut vaihtoehdot oli 360 päivää.

Mutta miksi vastaan jöötisialle?

Armeija ei mielestäni ole paikka johon mennään, koska halutaan tarttua aseisiin. Toki näitäkin "sotahulluja" on, jotka tulevat armeijaan tietäen haluavansa kantaupseeriksi. Minunkin tuvassa oli yksi heppu, joka tosin joutui lähtemään kahden viikon jälkeen jäätyään kiinni huumeista, eikä hänellä ole enää mahdollisuuksia kantaupseeriksi, koskaan. Armeija on paikka johon tullaan oikeasti kasvamaan, koska totta vie ARMEIJA OPETTAA. Siellä ollessaan, totta helvetissä, ajattelet "voi kun tää paska jo loppuis", mutta kun pääset sieltä pois ja näet baarissa jonkun "junnun" lökäpöksyn huutamassa rivouksia itseään 10-20 vuotta vanhemmalle miehelle huomaat ajattelevasi "voi kun tuokin pääsis jo armeijaan" ja tämä on oikeasti totta, vaikka se saattaa kuulostaa hölmöltä.

Eli siis, suurinosa armeijaan menijöistä eivät mene armeijaan, koska haluavat sotia/puolustaa suomea, he ovat suorittamassa palvelusta samalla tavoin kuin sivarit ja ovat armeijassa, koska se on lyhyempi eivätkä halua kaivaa vanhusten pyllyjä. Sitäpaitsi jos et halua "tarttua aseeseen" on aina olemassa vaihtoehto Aseeton Palvelus.

Sen verran täytyy vielä sanoa tuleville alokkaille tai siellä olijoille, että armeija on ihan mukava paikka. Minulla ei ole huonoja muistoja juuri lainkaan. Tottakai siellä on asioita, jotka voisi olla paljon paremmin. Enkä kiellä sitä etteikö se paikka väillä söisi miestä oikein todella, mutta loppujen lopuksi siellä on mukavaa. Ensimmäiset kaksi kuukautta ovat armeijan parasta aikaa. Asioita tehdään yhdessä ja onnistumisen riemua havaitaa ensimmäisillä leireillä, tottakai se vaatii vähän tuuriakin, että tupakaverit ovat ihmisiä, eikä eläimiä. Nyt tämä meinaa mennä pitkäksi jutuksi, joten täytyy lopettaa.

Intti on jees!
Anonymous



Date: 2007-02-02 21:19:18
TJ-154
ja maanantaina veksiin ku lähetään metsään riehumaan
Anonymous



Date: 2007-02-14 22:28:37
AssMaaN wrote:
-mitä se nyt kirjoittikaan

---
Anyway, AssMaanilla on juuri oikea vastaus tähän kysymykseen, intti, sivari vai totaalikieltäytyminen. Intti opettaa (itse en tosin ihan vielä ole kurkkusalaatteihin saanut pukeutua). Intti on se koulu jossa tehdään niitä miehiä. Intissä oppii lisäksi puolustamaan maataan tarvittaessa sotavoimien koneiston osasena, mutta koska sota ei nyt niin hirveän todennäköinen lähitulevaisuudessa ole(siis sota Suomessa, muuallehan sitä voidaan kriisinhallintajoukoissa joutua), tärkeimmäksi intin plussapuoleksi jää se että siellä oppii miehen tavoille, jos on oppiakseen.

Sivarista sen verran, ettei heitä vastaan itselläni mitään ole. Hekin varmasti oppivat asioita, joista on hyötyä heille itselleen sekä yhteiskunnalle. Tekemällä yhteiskunnallista työtä (pitäähän ne vanhusten vaipat vaihtaa ja lattiat luututa, oikeasti) hekin palvelevat maataan.

Totaaleista: Heitä vastaan minulla onkin jo jotakin. Mitä he tekevät maansa puolesta? Ovatko he pelkkiä pummeja? En tuomitse totaalikieltäytyjiä, mutta jos sen tien valitsee niin saa kyllä luvan muuten olla hyödyksi muillekin, jos ei sitten siviili- tahi asepalveluksen yhteydessä. Vankilaan joutuessaan he elävät yhteiskunnan kustannuksella ja ovat SÄÄLITTÄVIÄ PUMMEJA (ehkä turhan voimakas ilmaisu). Se onko heistä mihinkään, riippuu siitä mitä he tekevät sen jälkeen: uurastavatko he tehden töitä (mahdollisesti jotain arvokastakin työtä) ja maksaen verojaan, jotta yhteiskuntamme toimisi, vai tuleeko heistä yhteiskunnan elättejä jotka eivät tee mitään muiden hyväksi eli täysiä p****ja.

Tehkää kaikki valintanne: Intti, Siviili vai tämä kaikkien kammoksuma TOTAALI, jonka valitsevat saavat todistaa arvonsa toisin keinoin.

PS. Liiallinen dramatisointihan on aina plussaa?
Anonymous



Date: 2007-02-20 21:46:33
Edited: 2007-02-20 21:53:59
Mitä nyt luin assmanin kirjotusta niin miksi vanhempia pitäis kunnioittaa jos niiltä ei heru kunnioitusta takasi?

Ja mitä nyt kutsunnoissa kävin, niin siellä kyllä meiät haukuttiin ihan pystyyn että ku nuoriso on tämmöstä paskaa nykyään. Ei kyllä hirveesti houkuta mennä inttiin.
Anonymous



Date: 2007-02-25 18:26:10
Edited: 2007-02-25 21:50:39
joo iha hyvöä juttu toi intti
Anonymous



Date: 2007-03-09 19:14:40
Edited: 2007-03-09 19:20:41
Mul alkaa kesällä 2008
Anonymous



Date: 2007-03-21 22:11:36
Kytis wrote:
Piakkoinhan lähtee taas uusi porukka armeijan harmaisiin, tai siis kurkkusalaatteihin. Sen takia onkin nyt jo hyvä muistuttaa uusia (ja miksei vanhojakin) mosia:

TJ 0

"TeeJiin alla" :D
Anonymous



Date: 2007-03-27 16:52:01
kyllä se puoli vuotta nopsaa hurahataa....jälkee päin ihan mukavia muistoja vaikkakin itekkään ei kyl motivoinu koko homma pariin ekaa kuukauteen laisinkaa.........mut yhtäkkiä se oliki ohi
Anonymous



Date: 2007-03-28 05:39:17
Edited: 2007-03-28 05:44:06
Olen menossa heinäkuussa Kainuun Prikaatiin
Anonymous



Date: 2007-04-02 05:18:57
erittäin lostavaa tekstiä itse olen käynyt armeijan isosaaressa... niin sanottu suklaa saari :D
Anonymous



Date: 2007-04-09 00:58:44
pittääpi suunnata kajaaniin jääkäriprikaatiin 9.7. ...jää Metallican keikka sen takia välistä !!
Anonymous



Date: 2007-04-19 14:45:35
baana87 wrote:
Tammikuu 07, suuntana Säkylä..

Innokkuutta ei oikeen löydy, mut näkee sit lähempänä tuleeko sitä.


Säkylässä silti ehkä paras armeeja? Viereinen kunta --> Itse asustelen Köyliössä. Säkylä täs viereissä, + köyliö tunnetaan ehkäpä Lalliksesta..
Anonymous



Date: 2007-04-25 13:46:39
Kainuun prikaatin tulee lähtö nyt heinäkuussa.
Anonymous



Date: 2007-04-26 15:41:24
Wind wrote:
Kainuun prikaatin tulee lähtö nyt heinäkuussa.

onnee sinne armeijaan tj 0 itse menin myös heinäkuussa hajoo sinne 30+ asteeseen tst-vyö ja sirpaleliivit päällä marsimiseen :D
Anonymous



Date: 2007-05-01 22:11:18
3 vuotta sitten kävin niinisalossa. Iha mukava reissu
Mainos

Created by: Anonymous Created on: 2006-03-29 13:44:25 Read times: 510129
Pages: 1   2   3   4   9   10   11   [12]   13   14   15   66   67   68   69