Foorumit

Pelimekaniikan hienosäätö
Created by: jouko Created on: 2015-08-22 16:00:43 Read times: 74124
Pages: 1   [2]   3   4   5   6   7   8  
Anonymous



Date: 2015-09-15 23:37:26
23:30 ja 0 regiä pystyssä. :P
Anonymous



Date: 2015-09-15 23:42:09
  Vaikka saisimme tänne miljoona uutta kävijää, ei panostuksesta ole mitään iloa jos kaikki lopettavat heti alkuunsa. Ongelma on että juuri näin tapahtuu. Enkä voi moittia; minäkään en jaksaisi opetella, kun lähes poikkeuksetta vastustajat ovat 5-10 vuotta pelanneita ammattilaisia. 10-0-pelejä kuukausi toisensa jälkeen ja luultavasti vielä pilkan ja "mees nyt tai teen omia" -syrjimisen säestyksellä. Miten voi olettaa, että kukaan läheskään normaali ihminen jaksaisi sitä?


No jos lähdetään ihan miettimään suuria ongelmia aloittaessaan kiekon, on nykyään helvetin ärsyttävää mennä johonkin beguun, koska aloittelevia pelaajia piinaa siellä "player" nickit, jotka yleensä tulevat perseilemään vaan. Tuo on minusta suurin asia mikä pitäisi muuttaa. Tee vaikka playereille oma kokeilu/peli -huone , jossa voivat tehdä sulkuja tai violenteja vaikka koko päivän. Eli huone pelkästään rekisteröityneille pelaajille, (beginner), mutta mihin ei playerit pääsis.
Sitku ollaan hetki lämitty, niin pitäis etsiä peliseuraa kenties? Joukkueisiin pääsy on nykypäivänä todella vaikeaa ellei halua perseilevään joukkueeseen, tai sitten yritä päästä joukkueeseen mihin ei tule rahkeet riittämään. Olisiko mahdollista että jokainen voisi tehdä yhden joukkueen nimimerkillään, mikäli tahtovat.
Sitku pelataankin tiimipelejä, niin tulee sellainen homma vastaan ettet voikaan pelata rankista ketä tahansa vastaan. Hyvällä tuurilla sieltä tulee Proliiga -jengi, ja huonolla tuurila Kiekkoliiga jengi.

 
jouko
Valmiusjoukot



Date: 2015-09-16 01:32:14
Epäilen, että nickin rekisteröinti ei välttämättä estä sulkemista/violenttia. Lisäksi vähät aloittelijat jaettaisiin kahdenlaisiin huoneisiin, kun yhteenkään harvoin riittää pelaajia.

Ajattelin esim. sentyyppistä että poistaisiko Autoplay-huoneet toistaiseksi. Regipelejä tulisi lisää. Niissä pelailuun liittyy enemmän sosiaalista verkostoitumista. Kaveriverkostot taitavat olla tärkein "mainoskanava".
Archuleta
Voodoo People



Date: 2015-09-16 02:43:36
Edited: 2015-09-16 02:49:03
jouko wrote:

Ajattelin esim. sentyyppistä että poistaisiko Autoplay-huoneet toistaiseksi. Regipelejä tulisi lisää. Niissä pelailuun liittyy enemmän sosiaalista verkostoitumista. Kaveriverkostot taitavat olla tärkein "mainoskanava".


Omaan silmään aika riskiveto tuo autoplayn poistaminen varsinkin kun huomioidaan sen idea, että peli tulee automaattisesti ilman odotteluja ja tiukkoja otteluitahan siellä kai suurimmalti osalti tulee. Ennemmin näkisin vaihtoehdon autoplayn hiomisella - vaikka rankingin nollauksella ja kokonaan uuden ranking-systeemin kehittämisellä. Suurin puute omaan silmään apssa onkin inaktiivisten pelaajien listan puuttuminen ja samat nimet tainnu roikkua top vitosessa jo vuosia ilman, että pelanneet erääkään kyseistä formaattia.

Toinen asia ehdottomasti mikä kuuluu aloittelijoiden mielenkiintoon pelissä on, että alottelijoiden joukkue saa pelattua useamman pelin samaan aikaan. Kuinkakohan moni nykyisistä kiekon "kärkipelaajista" tai pelaajista ylipäätään on pelannut ensimmäiset tiimipelinsä värv kaig -joukkueissa joista mennyt johonkin speedy bros hockeyhyn tai vastaavaan jossa tykitettiin vähintään kolmea peliä kerralla vuorokauden ympäri? Veikkaisin, että aika moni, ja esimerkiksi itseni voin laittaa ainakin näiden pelaajien joukkoon. Nämä joukkueethan tuo sen pääasiallisen kiekon tarkoituksen tutustuttamisen aloittelijoihin - joukkuepelaamisen. Tätä harvemmin regissä näkee esimerkiksi tämän viestin kirjoittajalta koska regit koen ainakin itse enemmän "höntsäpeleinä" kuin tiimipelit joissa koen olevan edes jotain hävittävää.

En koe ominaisuuspisteitä hyvänä uudistuksena - sama perustelu kuin Hossalla aikoinaan: nykyisin ukot ovat samalla viivalla toistensa kanssa jokaisessa tilanteessa ja erot tulee pelaajista itsestään eikä pelistä. Ennemmin näen jäähyt potentiaalisempana kehittämiskohteena, nykyisin jäähyillä ei viitsi edes koittaa pelata koska jäähyjen systeemi on suorastaan hanneksesta. Jos jotain kehitysehdotusta tähän heittäisi, eikä vaan laittais mitä ei kannata tehdä, niin nämä kannattais jäähyistä korjata:

- Kesto pidemmäksi, n. 45sek ois varmaan ihan hyvä niin tarvii oikeesti harkita milloin sitä koukkua käyttää

- Jäähyn jälkeinen aloitus, nykysysteemissä aloitus viedään paikkaan jossa rike tapahtunut eikä jäähyn ottaneen joukkueen päätyyn automaattisesti, mikä olisi omaan silmään ideaalinen systeemi

Sitten vielä mietityttää, miten tätä aloittelijoiden ja "ammattilaisten" välistä kuilua pyritään pienentämään? Helpottamalla maalintekoa vai vaikeuttamalla sitä? Halutaanko, että pelissä matsit päättyvät samoihin lukemiin kuin Veikkausliigassa? En näe kauheasti hyviä vaihtoehtoja. Jokaisessa pelissä on eliitti ja jokaisessa pelissä on aloittelijat, ja jokaisessa pelissä näiden välinen kuilu on iso.

Mites mainokset jäällä lisätuloina?



sambu2
Old & Notorious



Date: 2015-09-16 05:41:47
antonn wrote:
Komppaan ihan täysin mm. Archuletaa, veikkaa, Trn:ää ja bisiä.

Mielestäni tämä uudistus on todella huono ja sitä pelin kiinnostavuutta pitäisi todella lähteä lisäämään ihan muista asioista kun pelimekaanikan muutoksista. Nykyinen systeemi on toiminut jo ties kuinka kauan niin turha sitä on lähteä muuttamaan. Niinkuin joku jo totesi, niin pahimmassa tapauksessa entistä useampi vanha, vuosia kiekkoa pelannut konkari vaan ripustaa virtuaalihokkarit naulaan.

Joukkuepeliä ei tarvitse korostaa, koska jokainen vähänkin enemmän tätä peliä pelannut tietää ja ymmärtää sen tärkeyden, eikä yksin kikkailemalla pärjää juuri regiä tasokkaammissa peleissä.

Alottelijoiden kynnystä aloittaa ja jatkaa pelaamista pitäisi madaltaa ihan muilta osin. Ei ne tasoerot huipun ja alottelijan välillä muutu tälläsillä muutoksilla ja en tiedä tarviiko niiden edes tasottua. Huiput ovat treenanneet vuosia päästäksene tasolle jolla tällä hetkellä ovat ja jos joku alottelija sinne haluaa niin varmasti kovalla treenillä myös pääsee. Joissain muissa netissä pelattavissa peleissä tasoerot alottelijan ja parhaiden välillä on kiekkoakin huomattavasti isommat, joten en nää sitä kovin isona ongelmana.

Joku nero on joskus sanonut, että älä korjaa sitä mikä ei ole rikki.


EDIT: Niin ja regeistä ja tiimipeleistä ja kaikista muistakin hus pois nämä uudet säädöt. Publalle voi lisätä pari huonetta jossa halukkaat voi neppaillla näillä ns. uusilla säädöillä ja enemmistö sitten pelatkoon reginsä, autoplaynsa ja tiimipelinsä niinkuin aina ennenkin.


Tämän viestin kanssa täysin samoilla linjoilla.

Miksi kukaan satoja tai tuhansia tunteja peliin panostanut haluaisi menettää suurimmat avunsa, jotta muut pärjäisi paremmin?

Täältä iso EI myös autoplayn poistolle. Se on ainoa paikka missä on mahdollista saada nopeasti hyvätasoista peliä vaihtuvilla joukkueilla, eikä itse käytännössä tule muualla enää lainkaan pelattua.

Valitettava tosiasia taitaa vain olla, että pelin kulta-aika meni jo. Omasta mielestä tuntuu, että kiekko myös toimi paljon paremmin vanhemmilla koneilla ja käyttöjärjestelmillä, joka on saattanut vaikuttaa pelin vaikeampaan oppimiseen. Pelin ilmapiiri on myös aina ollut ongelma, koska heikommat (=uudemmat) saavat jatkuvalla syötöllä negatiivista palautetta, eikä tähän mielestäni ole koskaan puututtu vaadittavalla tavalla (10 minuutin mietippä mitä tuli tehtyä/sanottua -röökitauko ei ole rangaistus). Ainoa poikkeus tähän oli 4vs4 regi, jossa pyöri vuosikaudet +100 vakkaria eri taitotasoilta, eikä ongelmia yleensä ollut hyvän yhteishengen ansiosta. Huoneen pohjalta perustettiin myös lukemattomia joukkueita ja kai se nelurin pelaaminen myös kehitti paremmin, kun joutui enemmän käyttämään syöttönappia.


Anonymous



Date: 2015-09-16 09:27:21
Ehdottomasti kyllä tälle uudistukselle. Pelaaja liikkuu erittäin sulavasti hieman korkeammallakin pingillä, eikä "pikkupingit" saa niin valtavaa etua siitä että peli toimii heillä paremmin. Mutta täällä jengi näköjään haluaa pitää vanhat nopeudet koska vuosia ja vuosia on opeteltu liimaamaan ja pyörimään tavalla johon osa porukasta ei pysty toimivuuden takia.

Kaikkialle tämä uudistus nyt ja heti, saadaan pelaajat samalla viivalle jossa nyt ei todellakaan olla vaikka täällä joku urpo niin väittää.
Anonymous
+1


Date: 2015-09-16 14:56:48
Edited: 2015-09-16 14:59:26
Ymmärrän vanhojen pelaajien ärsytyksen näistä mahdollisista pelimekaanisista muutoksista ja myös pienemmistä. Vuosien aikana meille kaikille on syntynyt tosi vahva viha/rakkaus suhde tähän peliin sen hyvine ja huonoine puolineen ja se ajattelutapa että nämä vähätkin pelaajat lopettavat jos peliä lähdetään tässä vaiheessa muuttamaan on myös ymmärrettävää ja ei välttämättä kaukana todellisuudesta.

Mutta tässä on kyllä pakko olla Joukon kanssa samaa mieltä että jotain on pakko yrittää. Nyt on se tilanne että on kaksi vaihtoehtoa: odotetaan pelaajamäärän laskevan muutamaan kymmeneen tekemättä mitään tai kylmästi kokeillaan radikaaleja muutoksia sen riskin alla että käy kuin edellä mainittu. Jos niin käy, ei ainakaan voi syyttää että ei olla yritetty. On parempi "die trying rather than just wait and die". Ehkä vähän kökkö sitaatti mutta kelvatkoon.

Tässä tullaan tosin taas siihen että radikaalit muutoksetkaan ei pelkästään tuo lisää pelaajia vaan sitä työtä täytyy jokaisen tehdä henkilökohtaisesti eli puskaradion merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Tästäkin ollaan puhuttu muutaman vuoden mutta todennäköisesti monikaan ei ole sanaa oikeasti levittänyt (mukaan lukien minä - ei kertakaikkaan joko muista tai ei ole lasten/nuorten kanssa tekemisissä).

Muuta en keksi kuin sen että jokaisen on tärkeää saada muutama ihminen edes yrittämään kiekkoa muutaman pelin verran. Älä mielellään jätä asiaa siihen vaan kerro heille lisää kiekon hyvistä puolista ja luo heihin intoa ja motivaatiota alkaa kehittämään itseään pelaajana.

Toiseksi on annettava Joukolle vapaat kädet tehdä kaikki mahdolliset pelilliset muutokset mitä hän kokee tarpeelliseksi saadakseen uudet pelaajat viihtymään täälä enemmän ja pitempään. Täytyy muistaa että vaikka ne meitä kirpaiseekin, meillä on vuosien jälkeen kuitenkin niin hyvät perustaidot että mukautuminen näihin on meille monin kerroin helpompaa kuin uusien pelaajien yltäminen edes lähelle meidän tasoa.

Donskoi
HC SpeddyCat



Date: 2015-09-18 20:26:51
Archuleta wrote:
jouko wrote:

Ajattelin esim. sentyyppistä että poistaisiko Autoplay-huoneet toistaiseksi. Regipelejä tulisi lisää. Niissä pelailuun liittyy enemmän sosiaalista verkostoitumista. Kaveriverkostot taitavat olla tärkein "mainoskanava".


Omaan silmään aika riskiveto tuo autoplayn poistaminen varsinkin kun huomioidaan sen idea, että peli tulee automaattisesti ilman odotteluja ja tiukkoja otteluitahan siellä kai suurimmalti osalti tulee. Ennemmin näkisin vaihtoehdon autoplayn hiomisella - vaikka rankingin nollauksella ja kokonaan uuden ranking-systeemin kehittämisellä. Suurin puute omaan silmään apssa onkin inaktiivisten pelaajien listan puuttuminen ja samat nimet tainnu roikkua top vitosessa jo vuosia ilman, että pelanneet erääkään kyseistä formaattia.



^^
timo
Ravers



Date: 2015-09-18 23:03:27
Edited: 2015-09-18 23:03:41
Mielestäni regikokeilu oli okei, mutta tiimipeleihin puuttuminen on jo liikaa. Siksi tämä avoin kirje ja tilitys joukolle. Toivottavasti luet tämän.

Tämä peli - kuulosti se sitten kuinka nörtiltä tahansa - on antanut tässä lähes 10 vuoden ajanjaksossa paljon. Satunnaisista vitutuksista loistaviin "nettituttuihin", mahtavaan ajanvietteeseen ja ennen kaikkea loistavan yksinkertaiseen peliin. Mielestäni ilmaiselta peliltä ei voida yhtään mitään muuta vaatia. Meillä jokaisella, edes muutaman vuoden pelanneella on varmasti sellaisia tuttuja kiekosta, joita ei käytännössä koskaan näe tai ole nähnyt, mutta joiden seurasta nauttii joko koulu- tai työpäivän päätteeksi. Minä ainakin olen henkilökohtaisesti tavannut muutaman mahtavan jätkän tämän pelin myötä, ja minä olen myös siitä tämän pelikokemuksen lisäksi helvetin iloinen. Siitä voi kiittää vain ja ainoastaan sinua jouko.

Minä ymmärrän, minä todella ymmärrän, että jotain on tehtävä, jotta peli säilyy elossa. Pelaajamäärät vähenee, pakolliset maksut painavat päälle, ja peli tekee hidasta, mutta samalla niin tuskallisen varmaa kuolemaa. Jotain täytyy keksiä, mutta jo tehdyt muutokset sekä kokeilut eivät ole sitä. Valitettavasti. Karkoittamalla ne kaikista uskollisimmat pelaajat monien vuosien takaa, jo näiden tehtyjen kokeiluiden myötä, suunta on väärä. Suuntana on ainoastaan entistä jyrkempi alamäki entiseen, mikäli päätät jouko hankkiutua myös m(h)eistä eroon. Vai onko uusissa pelaajissa sattunut jotain merkittävää vyöryä, jolla nämä kokeilut voitaisiin edes jollain järkevällä tapaa perustella?

On suorastaan rumaa sanoa ääneen, mutta valitettavasti sen nyt huomaa, että kehittelyn ja uudistusten puikoissa on henkilö, joka ei peliä itse pelaa tai ole pelannut pitkään aikaan. Uudistuksella on järkyttävän suuri vaikutus itse pelattavuuteen ja tasoeroihin, mikä toki oli tarkoituksesikin. Suunta on osittain oikea, mutta en näe viemällä "hyötyjä" ja "oppeja" vanhoilta mitään oleellista parannusta uusien pelaajien hankinnassa tai heidän pitämisessään kiekossa. Mikäli kiekkoon saadaan tai saataisiin kasapäin uusia pelaajia, on muutoksien miettiminen ajankohtaista. Ennen sitä, uudistus on pelkästään vanhojen pelaajien kiusaamista, sanoit sitten itse mitä tahansa. Minulle henkilökohtaisesti tästä pelistä katosi viimeinenkin mielenkiinto, jos ei mahdollisia publichuoneen (liigaottelut) pelejä oteta huomioon, ja niistäkään ei ole takuuta, että uudistus ei sinne asti ylettyisi.

Mielestäni kaikista oleellisin muutos olisi +/- tilaston poistaminen, jos kiekkoon jotain "tasaisuutta" tai "keskinkertaisuutta" kaivataan, sekä kaikille halutaan tasaisesti yhtä hyvä mieli kuten siltä vähän vaikuttaisi. Nykyisessä pelissä sumputtamisesta tehdään entistä helpompaa, hyökkääjät riisutaan lähes kokonaan aseista, ja käytännössä 1vs1 hyökkäyksestä tehdään vaarattomia, mikäli puolustaja osaa edes vähänkin asiansa. Yksittäisistä pompuista tehdään kokeilun ja mahdollisen uudistuksen myötä entistä suurempia, vaikka suunnan pitäisi olla ehdottomasti päinvastainen. Sinun mielestäsi tasoeroja taas ei saa olla, vaikka nimenomaan tasoerot ja kilpailu ovat jokaisen pelin suola. Ja nyt sinä olet tappamassa sitä. Sinä olet tappamassa sitä viimeistäkin palasta, joka hädin tuskin pysyy elossa.

Minä olen puolustaja, ja minua nämä uudistukset periaatteessa hyödyttävät. Minun pitäisi olla hyvinkin iloinen siitä, että hommani jälleen helpottui, eikä omissa kolise välttämättä koko aikaa, tai ainakin sen puolustaminen jälleen on huomattavasti helpompaa. En kuitenkaan todellakaan osaa olla iloinen. Peli menee mielestäni jatkuvasti väärään suuntaan (puhutaan sitten jopa vuosien hiljaisuudesta, autoplaychatin hetkellisestä poistosta, useista varteenotettavista ehdotuksista foorumilla tai tästä viimeisimmästä kokeilusta) ja sen korjaamiseen tarvitaan jo lähes ihmeitä. Reikää ei voi paikata äyskäröimällä vettä pois veneestä, vaan vuoto ja itse ongelma on korjattava ennen kuin ongelma poistuu. Samalla tavalla en näe näitä muutoksia ongelmien todellisena korjauksena, vaan pikemminkin renkaan paikkaamisena. Ja se sama rengas hajoaa yhä uudestaan, ja uudestaan, koska pelaajia, heidän ehdotuksiaan, tai mielipiteitään ei tunnuta kuuntelevan lainkaan.

Toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti, koska oleellisimman pointin jätin viimeiseksi. "Kultaisina" aikoina - jouko voi tarvittaessa kertoa vuodet kun pelaajamäärät olivat suurimmillaan - tasoerot olivat olemassa ja ne olivat vähintään yhtä suuria kuin nykyiselläänkin. Pelaajat eivät siltikään lopettaneet johtuen näistä "kamalista" tasoeroista, vaan jatkoivat tähänkin päivään saakka pelaten peliä, jotta kuroisivat nämä erot umpeen, koska peli oli koukuttava ja mielenkiintoinen sekä aikaan osittain sosiaalinenkin. Mikä ihme, ja siis todellakin ihme saa sinut jouko kuvittelemaan, että mikäli OIKEAA mielenkiintoa tätä peliä kohtaan löytyy, pelaaja lopettaa pelaamisen tasoeroista johtuen? Tai uusien pelaajien hankinta olisi vaikeaa TASOEROISTA johtuen? Mielestäni menneet vuodet ja historia sen jo osoittaa, että itse PELIN on oltava mielenkiintoinen, jotta pelaajat pysyvät sen parissa. Oli niitä tasoeroja sitten tai ei.

Kaikella kunnioituksella, nostan kättä lippaan ja kiitän sinua jouko näistä vuosista, jolloin mahdollistit tämän upean pelin pelaamisen. Nyt peli tuntuu turhalta ja jopa typerältä, ja siitä on viety se viimeinenkin rippu pois, mikäli kaikista peleistä edes suunnitellaan tämän uudistuksen kaltaisia. Minä, eikä varmasti moni muukaan tykkää lainkaan.

P.S. Kuulostaa tämä kuinka naurettavalta tahansa, niin minä pistän alle nimeni "adressiin" jossa vaadin vanhan kiekon palauttamista. Mikäli olet samaa mieltä, niin lisää oma nimimerkkisi viestiisi, ja lainaillaan aina edellistä kirjoittajaa. Katsotaan saadaanko nimiä kasaan, koska tämä peli on yhtä kuin pelaajat, ja ilman pelaajia tämä peli kuolee varmasti. Oli kyseessä sitten uudet tai vanhat pelaajat.
timo
Ravers



Date: 2015-09-18 23:03:53
Ilja
Anonymous
-3, kielenkäyttö/roskaa


Date: 2015-09-18 23:12:56
Edited: 2015-09-18 23:13:17
Ilja wrote:
Mielestäni regikokeilu oli okei, mutta tiimipeleihin puuttuminen on jo liikaa. Siksi tämä avoin kirje ja tilitys joukolle. Toivottavasti luet tämän.

Tämä peli - kuulosti se sitten kuinka nörtiltä tahansa - on antanut tässä lähes 10 vuoden ajanjaksossa paljon. Satunnaisista vitutuksista loistaviin "nettituttuihin", mahtavaan ajanvietteeseen ja ennen kaikkea loistavan yksinkertaiseen peliin. Mielestäni ilmaiselta peliltä ei voida yhtään mitään muuta vaatia. Meillä jokaisella, edes muutaman vuoden pelanneella on varmasti sellaisia tuttuja kiekosta, joita ei käytännössä koskaan näe tai ole nähnyt, mutta joiden seurasta nauttii joko koulu- tai työpäivän päätteeksi. Minä ainakin olen henkilökohtaisesti tavannut muutaman mahtavan jätkän tämän pelin myötä, ja minä olen myös siitä tämän pelikokemuksen lisäksi helvetin iloinen. Siitä voi kiittää vain ja ainoastaan sinua jouko.

Minä ymmärrän, minä todella ymmärrän, että jotain on tehtävä, jotta peli säilyy elossa. Pelaajamäärät vähenee, pakolliset maksut painavat päälle, ja peli tekee hidasta, mutta samalla niin tuskallisen varmaa kuolemaa. Jotain täytyy keksiä, mutta jo tehdyt muutokset sekä kokeilut eivät ole sitä. Valitettavasti. Karkoittamalla ne kaikista uskollisimmat pelaajat monien vuosien takaa, jo näiden tehtyjen kokeiluiden myötä, suunta on väärä. Suuntana on ainoastaan entistä jyrkempi alamäki entiseen, mikäli päätät jouko hankkiutua myös m(h)eistä eroon. Vai onko uusissa pelaajissa sattunut jotain merkittävää vyöryä, jolla nämä kokeilut voitaisiin edes jollain järkevällä tapaa perustella?

On suorastaan rumaa sanoa ääneen, mutta valitettavasti sen nyt huomaa, että kehittelyn ja uudistusten puikoissa on henkilö, joka ei peliä itse pelaa tai ole pelannut pitkään aikaan. Uudistuksella on järkyttävän suuri vaikutus itse pelattavuuteen ja tasoeroihin, mikä toki oli tarkoituksesikin. Suunta on osittain oikea, mutta en näe viemällä "hyötyjä" ja "oppeja" vanhoilta mitään oleellista parannusta uusien pelaajien hankinnassa tai heidän pitämisessään kiekossa. Mikäli kiekkoon saadaan tai saataisiin kasapäin uusia pelaajia, on muutoksien miettiminen ajankohtaista. Ennen sitä, uudistus on pelkästään vanhojen pelaajien kiusaamista, sanoit sitten itse mitä tahansa. Minulle henkilökohtaisesti tästä pelistä katosi viimeinenkin mielenkiinto, jos ei mahdollisia publichuoneen (liigaottelut) pelejä oteta huomioon, ja niistäkään ei ole takuuta, että uudistus ei sinne asti ylettyisi.

Mielestäni kaikista oleellisin muutos olisi +/- tilaston poistaminen, jos kiekkoon jotain "tasaisuutta" tai "keskinkertaisuutta" kaivataan, sekä kaikille halutaan tasaisesti yhtä hyvä mieli kuten siltä vähän vaikuttaisi. Nykyisessä pelissä sumputtamisesta tehdään entistä helpompaa, hyökkääjät riisutaan lähes kokonaan aseista, ja käytännössä 1vs1 hyökkäyksestä tehdään vaarattomia, mikäli puolustaja osaa edes vähänkin asiansa. Yksittäisistä pompuista tehdään kokeilun ja mahdollisen uudistuksen myötä entistä suurempia, vaikka suunnan pitäisi olla ehdottomasti päinvastainen. Sinun mielestäsi tasoeroja taas ei saa olla, vaikka nimenomaan tasoerot ja kilpailu ovat jokaisen pelin suola. Ja nyt sinä olet tappamassa sitä. Sinä olet tappamassa sitä viimeistäkin palasta, joka hädin tuskin pysyy elossa.

Minä olen puolustaja, ja minua nämä uudistukset periaatteessa hyödyttävät. Minun pitäisi olla hyvinkin iloinen siitä, että hommani jälleen helpottui, eikä omissa kolise välttämättä koko aikaa, tai ainakin sen puolustaminen jälleen on huomattavasti helpompaa. En kuitenkaan todellakaan osaa olla iloinen. Peli menee mielestäni jatkuvasti väärään suuntaan (puhutaan sitten jopa vuosien hiljaisuudesta, autoplaychatin hetkellisestä poistosta, useista varteenotettavista ehdotuksista foorumilla tai tästä viimeisimmästä kokeilusta) ja sen korjaamiseen tarvitaan jo lähes ihmeitä. Reikää ei voi paikata äyskäröimällä vettä pois veneestä, vaan vuoto ja itse ongelma on korjattava ennen kuin ongelma poistuu. Samalla tavalla en näe näitä muutoksia ongelmien todellisena korjauksena, vaan pikemminkin renkaan paikkaamisena. Ja se sama rengas hajoaa yhä uudestaan, ja uudestaan, koska pelaajia, heidän ehdotuksiaan, tai mielipiteitään ei tunnuta kuuntelevan lainkaan.

Toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti, koska oleellisimman pointin jätin viimeiseksi. "Kultaisina" aikoina - jouko voi tarvittaessa kertoa vuodet kun pelaajamäärät olivat suurimmillaan - tasoerot olivat olemassa ja ne olivat vähintään yhtä suuria kuin nykyiselläänkin. Pelaajat eivät siltikään lopettaneet johtuen näistä "kamalista" tasoeroista, vaan jatkoivat tähänkin päivään saakka pelaten peliä, jotta kuroisivat nämä erot umpeen, koska peli oli koukuttava ja mielenkiintoinen sekä aikaan osittain sosiaalinenkin. Mikä ihme, ja siis todellakin ihme saa sinut jouko kuvittelemaan, että mikäli OIKEAA mielenkiintoa tätä peliä kohtaan löytyy, pelaaja lopettaa pelaamisen tasoeroista johtuen? Tai uusien pelaajien hankinta olisi vaikeaa TASOEROISTA johtuen? Mielestäni menneet vuodet ja historia sen jo osoittaa, että itse PELIN on oltava mielenkiintoinen, jotta pelaajat pysyvät sen parissa. Oli niitä tasoeroja sitten tai ei.

Kaikella kunnioituksella, nostan kättä lippaan ja kiitän sinua jouko näistä vuosista, jolloin mahdollistit tämän upean pelin pelaamisen. Nyt peli tuntuu turhalta ja jopa typerältä, ja siitä on viety se viimeinenkin rippu pois, mikäli kaikista peleistä edes suunnitellaan tämän uudistuksen kaltaisia. Minä, eikä varmasti moni muukaan tykkää lainkaan.

P.S. Kuulostaa tämä kuinka naurettavalta tahansa, niin minä pistän alle nimeni "adressiin" jossa vaadin vanhan kiekon palauttamista. Mikäli olet samaa mieltä, niin lisää oma nimimerkkisi viestiisi, ja lainaillaan aina edellistä kirjoittajaa. Katsotaan saadaanko nimiä kasaan, koska tämä peli on yhtä kuin pelaajat, ja ilman pelaajia tämä peli kuolee varmasti. Oli kyseessä sitten uudet tai vanhat pelaajat.

hyvä
Vardy
Voodoo People
-3, kielenkäyttö/roskaa


Date: 2015-09-18 23:13:44
Ilja wrote:
Mielestäni regikokeilu oli okei, mutta tiimipeleihin puuttuminen on jo liikaa. Siksi tämä avoin kirje ja tilitys joukolle. Toivottavasti luet tämän.

Tämä peli - kuulosti se sitten kuinka nörtiltä tahansa - on antanut tässä lähes 10 vuoden ajanjaksossa paljon. Satunnaisista vitutuksista loistaviin "nettituttuihin", mahtavaan ajanvietteeseen ja ennen kaikkea loistavan yksinkertaiseen peliin. Mielestäni ilmaiselta peliltä ei voida yhtään mitään muuta vaatia. Meillä jokaisella, edes muutaman vuoden pelanneella on varmasti sellaisia tuttuja kiekosta, joita ei käytännössä koskaan näe tai ole nähnyt, mutta joiden seurasta nauttii joko koulu- tai työpäivän päätteeksi. Minä ainakin olen henkilökohtaisesti tavannut muutaman mahtavan jätkän tämän pelin myötä, ja minä olen myös siitä tämän pelikokemuksen lisäksi helvetin iloinen. Siitä voi kiittää vain ja ainoastaan sinua jouko.

Minä ymmärrän, minä todella ymmärrän, että jotain on tehtävä, jotta peli säilyy elossa. Pelaajamäärät vähenee, pakolliset maksut painavat päälle, ja peli tekee hidasta, mutta samalla niin tuskallisen varmaa kuolemaa. Jotain täytyy keksiä, mutta jo tehdyt muutokset sekä kokeilut eivät ole sitä. Valitettavasti. Karkoittamalla ne kaikista uskollisimmat pelaajat monien vuosien takaa, jo näiden tehtyjen kokeiluiden myötä, suunta on väärä. Suuntana on ainoastaan entistä jyrkempi alamäki entiseen, mikäli päätät jouko hankkiutua myös m(h)eistä eroon. Vai onko uusissa pelaajissa sattunut jotain merkittävää vyöryä, jolla nämä kokeilut voitaisiin edes jollain järkevällä tapaa perustella?

On suorastaan rumaa sanoa ääneen, mutta valitettavasti sen nyt huomaa, että kehittelyn ja uudistusten puikoissa on henkilö, joka ei peliä itse pelaa tai ole pelannut pitkään aikaan. Uudistuksella on järkyttävän suuri vaikutus itse pelattavuuteen ja tasoeroihin, mikä toki oli tarkoituksesikin. Suunta on osittain oikea, mutta en näe viemällä "hyötyjä" ja "oppeja" vanhoilta mitään oleellista parannusta uusien pelaajien hankinnassa tai heidän pitämisessään kiekossa. Mikäli kiekkoon saadaan tai saataisiin kasapäin uusia pelaajia, on muutoksien miettiminen ajankohtaista. Ennen sitä, uudistus on pelkästään vanhojen pelaajien kiusaamista, sanoit sitten itse mitä tahansa. Minulle henkilökohtaisesti tästä pelistä katosi viimeinenkin mielenkiinto, jos ei mahdollisia publichuoneen (liigaottelut) pelejä oteta huomioon, ja niistäkään ei ole takuuta, että uudistus ei sinne asti ylettyisi.

Mielestäni kaikista oleellisin muutos olisi +/- tilaston poistaminen, jos kiekkoon jotain "tasaisuutta" tai "keskinkertaisuutta" kaivataan, sekä kaikille halutaan tasaisesti yhtä hyvä mieli kuten siltä vähän vaikuttaisi. Nykyisessä pelissä sumputtamisesta tehdään entistä helpompaa, hyökkääjät riisutaan lähes kokonaan aseista, ja käytännössä 1vs1 hyökkäyksestä tehdään vaarattomia, mikäli puolustaja osaa edes vähänkin asiansa. Yksittäisistä pompuista tehdään kokeilun ja mahdollisen uudistuksen myötä entistä suurempia, vaikka suunnan pitäisi olla ehdottomasti päinvastainen. Sinun mielestäsi tasoeroja taas ei saa olla, vaikka nimenomaan tasoerot ja kilpailu ovat jokaisen pelin suola. Ja nyt sinä olet tappamassa sitä. Sinä olet tappamassa sitä viimeistäkin palasta, joka hädin tuskin pysyy elossa.

Minä olen puolustaja, ja minua nämä uudistukset periaatteessa hyödyttävät. Minun pitäisi olla hyvinkin iloinen siitä, että hommani jälleen helpottui, eikä omissa kolise välttämättä koko aikaa, tai ainakin sen puolustaminen jälleen on huomattavasti helpompaa. En kuitenkaan todellakaan osaa olla iloinen. Peli menee mielestäni jatkuvasti väärään suuntaan (puhutaan sitten jopa vuosien hiljaisuudesta, autoplaychatin hetkellisestä poistosta, useista varteenotettavista ehdotuksista foorumilla tai tästä viimeisimmästä kokeilusta) ja sen korjaamiseen tarvitaan jo lähes ihmeitä. Reikää ei voi paikata äyskäröimällä vettä pois veneestä, vaan vuoto ja itse ongelma on korjattava ennen kuin ongelma poistuu. Samalla tavalla en näe näitä muutoksia ongelmien todellisena korjauksena, vaan pikemminkin renkaan paikkaamisena. Ja se sama rengas hajoaa yhä uudestaan, ja uudestaan, koska pelaajia, heidän ehdotuksiaan, tai mielipiteitään ei tunnuta kuuntelevan lainkaan.

Toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti, koska oleellisimman pointin jätin viimeiseksi. "Kultaisina" aikoina - jouko voi tarvittaessa kertoa vuodet kun pelaajamäärät olivat suurimmillaan - tasoerot olivat olemassa ja ne olivat vähintään yhtä suuria kuin nykyiselläänkin. Pelaajat eivät siltikään lopettaneet johtuen näistä "kamalista" tasoeroista, vaan jatkoivat tähänkin päivään saakka pelaten peliä, jotta kuroisivat nämä erot umpeen, koska peli oli koukuttava ja mielenkiintoinen sekä aikaan osittain sosiaalinenkin. Mikä ihme, ja siis todellakin ihme saa sinut jouko kuvittelemaan, että mikäli OIKEAA mielenkiintoa tätä peliä kohtaan löytyy, pelaaja lopettaa pelaamisen tasoeroista johtuen? Tai uusien pelaajien hankinta olisi vaikeaa TASOEROISTA johtuen? Mielestäni menneet vuodet ja historia sen jo osoittaa, että itse PELIN on oltava mielenkiintoinen, jotta pelaajat pysyvät sen parissa. Oli niitä tasoeroja sitten tai ei.

Kaikella kunnioituksella, nostan kättä lippaan ja kiitän sinua jouko näistä vuosista, jolloin mahdollistit tämän upean pelin pelaamisen. Nyt peli tuntuu turhalta ja jopa typerältä, ja siitä on viety se viimeinenkin rippu pois, mikäli kaikista peleistä edes suunnitellaan tämän uudistuksen kaltaisia. Minä, eikä varmasti moni muukaan tykkää lainkaan.

P.S. Kuulostaa tämä kuinka naurettavalta tahansa, niin minä pistän alle nimeni "adressiin" jossa vaadin vanhan kiekon palauttamista. Mikäli olet samaa mieltä, niin lisää oma nimimerkkisi viestiisi, ja lainaillaan aina edellistä kirjoittajaa. Katsotaan saadaanko nimiä kasaan, koska tämä peli on yhtä kuin pelaajat, ja ilman pelaajia tämä peli kuolee varmasti. Oli kyseessä sitten uudet tai vanhat pelaajat.


hikinen

Archuleta
Voodoo People
-3, kielenkäyttö/roskaa


Date: 2015-09-18 23:18:46
Ilja wrote:
Ilja


moro timppa allekirjotan täysin
timo
Ravers



Date: 2015-09-18 23:22:27
Edited: 2015-09-18 23:46:15
hyvä, joku jonka nimimerkki meni ohi (naku?) ja hikinen myös allekirjoitti adressin, mutta viestit poistettiin ilmeisesti liian pitkien lainausten takia. Tarkoitus oli lainata tuo Ilja, ei tuota koko romaania.

Tarvittaessa lainatkaa uudestaan (jos luette tämän) nuo nimimerkit pelkästään.

E: Myöskin archuleta allekirjoitti. Poistettiin myös.
timo
Ravers



Date: 2015-09-18 23:23:32
Voikohan joku moderaattori kertoa syyn viestien poistolle? Mikäli uusi aihe vaaditaan, niin perustan sen kyllä mielelläni. Mielivaltainen poisto tuo mieleen vain pohojois korean ja kimin sensuuri toimii. Liittykää sinne.
Anonymous
-3, kielenkäyttö/roskaa


Date: 2015-09-18 23:23:54
Ilja wrote:
Ilja


sby allekirjoittaa vaikka kääg alko omalta osaltani 2013!
Anonymous



Date: 2015-09-19 01:51:25
Edited: 2015-09-19 01:51:42
Archuleta wrote:

Toinen asia ehdottomasti mikä kuuluu aloittelijoiden mielenkiintoon pelissä on, että alottelijoiden joukkue saa pelattua useamman pelin samaan aikaan. Kuinkakohan moni nykyisistä kiekon "kärkipelaajista" tai pelaajista ylipäätään on pelannut ensimmäiset tiimipelinsä värv kaig -joukkueissa joista mennyt johonkin speedy bros hockeyhyn tai vastaavaan jossa tykitettiin vähintään kolmea peliä kerralla vuorokauden ympäri? Veikkaisin, että aika moni, ja esimerkiksi itseni voin laittaa ainakin näiden pelaajien joukkoon. Nämä joukkueethan tuo sen pääasiallisen kiekon tarkoituksen tutustuttamisen aloittelijoihin - joukkuepelaamisen.



!!!
jlo
Oklahoma City Thunder



Date: 2015-09-19 04:31:38
Edited: 2015-09-19 18:45:08
.
Anonymous



Date: 2015-09-19 19:32:41
Hei,

Laitan omat näkemykseni kiekon kehittymisestä kultavuosista nykytilanteeseen, pelin kehittymisen tavoitteista ja menetelmistä esille. Kirjoittamani menee osittain aiheen "Pelimekaniikan hienosäätö" ohi, mutta koen tämän topicin tuovan pelin ongelmat parhaiten esille, joten siksi kirjoitin tänne.

Kiekko ennen
Aloitin itse kiekon pelaamisen vuonna 2006. Tuolloin koko pelikään ei ollut kuin vasta kaksi vuotta vanha. Aloittelevana pelaajana minun oli helppo päästä peliin mukaan, kun tasoerot eivät olleet niin valtavat. Tasoeroja oli toki silloinkin, mutta väittäisin että pelaajien taso ei ollut kovin korkealla. Pelaajia oli onlinessa yhdellä kerralla yli 1000, joista valtaosalla oli paljon kehitettävää omassa pelissään.

Kiekko nykyään
Pelaajamäärät ovat laskeneet radikaalisti. Syy tähän johtuu yhtäältä kokeneiden pelaajien aikuistumisesta, jolloin asioita on laitettu tärkeysjärjestykseen, eikä aikaa pelaamiselle enää ole samanlailla. Tämä on aivan luonnollinen syy, eikä kiekon tulevaisuuden kannalta olekaan oleellista saada kokeneita pelaajia pysymään pelissä ikuisesti, vaan saada pelin pariin uusia pelaajia.

Keitä ovat nämä uudet pelaajat ja miksi kiekko pitäisi elvyttää heille?
Näkisin kiekosta kiinnostuvan eniten ala- ja yläasteikäisten poikien, jotka ovat muutenkin kiinnostuneita urheilusta ja joukkuepeleistä. Mediassa puhutaan aina välillä siitä, onko tietokonepelien pelaaminen hyväksi lapselle. Mielestäni kiekko on erinomainen valinta peliksi, jos jotakin peliä haluaa pelata. Urheilupelit ovat parempia kuin esimerkiksi räiskintäpelit, jossa lapsi saattaa oppia ihannoimaan väkivaltaa. Lisäksi Kiekko.tk ei ole ainoastaan peli, vaan esimerkiksi joukkueen jäsenenä opitaan monia työelämässäkin tarvittavia taitoja, kuten yhteistyötä. Peleissä pitäisikin olla aina jokin opettava vaikutus.

Tavoite
Pelin tämän hetken tavoitteena on siis saada peliin uusia pelaajia, jotka jäisivät pelaamaan vielä ensikosketuksenkin jälkeen.

Menetelmät tavoitteiden saavuttamiseksi
"Mikään ei ole maailmassa pysyvää paitsi muutos." Tähän lauseeseen pitäisi myös kiekon tulevaisuuden liittyä. Muutokset ovat välttämättömiä kehityksen kannalta, ja on tärkeää uskaltaa tehdä rohkeita ratkaisuja. Pienet kehitysaskeleet eivät enää pelasta tätä peliä, vaan muutosten tulee olla radikaalimpia.

Pelimekaniikan hienosäätö
Pidän tätä uudistusta kiekon tähän asti parhaana uudistuksena. Syitä on valtavasti:


- Uudet pelaajat pärjäävät heti paremmin, kun pelinopeus ei ole niin suuri.
- Vineäminen vähenee ja ilmapiiri paranee, kun uusi puolustaja ei aja itseään niin helposti ulos tilanteesta.
- Lagin ja pelivälineiden merkitys pienenee. -> Myös ulkomaalaisilla pelaajilla on paremmat mahdollisuudet pärjätä ja näin ollen kiinnostua pelistä.
- Joukkuepelin merkitys korostuu, kun yksin sooloilemalla ei pääse enää niin helposti pakeista ohi.
- Peliin käytettävän ajan merkitys suhteessa pelissä pärjäämiseen vähenee.


Kaikille yhteinen pelialusta
En tiedä Java-version, HTML5-version tai muiden mahdollisten versioiden tulevaisuudensuunnitelmista, mutta mielestäni on tärkeää, että kaikki pelaavat samalla pelialustalla. Peli on oikeudenmukainen silloin, kun kaikilla on mahdollisimman samanlaiset lähtökohdat pärjätä siinä. Omasta mielestäni vanha versio (Java-versio) on aina ollut pelattavuudeltaan kaikista paras, joten en lähtisi pelin graaffisten ominaisuuksien parantamisen kustannuksella heikentämään pelimukavuutta.

Beginners-huoneet, player-nickit ja harjoittelu
Beginners-huoneet aloittaville pelaajille on muuten hieno idea, mutta ns. beginners-kiusaajat eli kokeneemmat pelaajat player-nickin takana pilaavat aloittelijoiden peli-ilon yksin yrittämällä. Playereita ei pitäisi poistaa kokonaan, mutta playerilla pitäisi päästä ainoastaan harjoitteluhuoneeseen. Harjoitteluhuoneeseen olisi valittavana kaksi vaihtoehtoista vaikeustasoa: helppo (beginners-tason maalivahdit) ja vaikea (reg-tason maalivahti). Beginners-huoneet nykyisessä muodossaan tulisi poistaa kokonaan, sillä nuoret pelaajat liian usein haluavat vain aina ns. parempien puolelle. Ehdottaisin Autoplayhin kahta vaihtoehtoista jonoa: Ap (beginners) ja Ap, joissa ensimmäisessä on beginners-tason maalivahdit ja jälkimmäisessä reg-tason maalivahdit. Vain jälkimmäisestä saisi tilastoitavia tehopisteitä.

Regien poistaminen
En näe myöskään training-huoneissa hyötyjä. Täällä meinaan on aivan sama kaava kuin beginnersissäkin: monet haluavat vain parempien puolelle. Moni varmasti pitää regeistä siksi, että voi rennosti mennä kaverin kanssa pelailemaan höntsäkikeä. Mutta mitä tämä höntsäkike merkitsee näille pelaajille? Sitä, että kun "me ollaan taidoiltamme aloittelijoita edellä, niin on pirun mukavaa voittaa ja pyörittää noobeja." Entä jos vastustajaksi tuleekin kovemman luokan kavereita? Harva jatkaa kaverin kanssa enää pelejä parin hävityn jälkeen, vaan lähtee joko toiseen regiin (joita ei nykyaikana kiekossa enää edes välttämättä ole) tai lähtee tekosyyn varjostamana esimerkiksi syömään. Regeissä tasoerot ovat suuremmat kuin Autoplay-huoneissa ja se on syy yhdessä rennomman ilmapiirin kanssa, miksi hyvä pelaaja viihtyy siellä paremmin. Tiimipelit ovat sitä varten, että voi pelata tutun kaverin kanssa pidemmän aikaa samalla puolella.

Autoplayn muokkaaminen
Olen siis sitä mieltä, että kiekossa pitäisi poistaa kokonaan beginners- ja training-huoneet. Suurin syy on epätasaiset jaot. Autoplayssa olisi kolme jonoa: Autoplay 3vs3 (beginner) queue, Autoplay 3vs3 queue ja Autoplay 4vs4 queue. Muita muokattavia asioita Autoplayhin ovat seuraavat ehdotukseni, joita moni muukin on jo ehdottanut:


- Rankingin nollaaminen tai uuden listan tekeminen ja vanhan säilyttäminen, koska jo pelkästään uuden pelimekaniikan hienosäätö teki pelistä erilaisen. Tällä saataisiin valtavasti uutta mielenkiintoa ja aktiivisuutta myös vanhempien pelaajien osalta kiekkoon, kun jokaisella on aidot mahdollisuudet päästä Ranking-listalle. Kaikkihan meistä osaa pelata tätä peliä tosi hyvin, jos pelaisivat 24/7 ;) mutta pelimekaniikan hienosäädön ansiosta myös pienemmällä pelimäärällä voi taistella listasijoituksista.
- Mahdollisuus piilottaa Autoplay-tähdet: Tämä olisi mielekäs uudistus niille pelaajille, jotka haluavat pelata rennompaa peliä välittämättä tilastoista.
- Yhteinen Autoplay-chat moderaattoreille: Kaikkien eri Autoplay-huoneiden kesken olisi yhteinen chat moderaattoreille, jossa moderaattori voisi valvoa missä tahansa Autoplay-huoneessa jokaisen Autoplay-huoneen kielenkäyttöä - vaikka pelatessaan itse samalla.


Loppusanat
Siinä oli joitakin näkemyksiäni kiekon tulevaisuuden parantamiseksi. Voi olla, etten ole ajatellut jokaista asiaa ihan loppuun asti, enkä silloin myöskään välttämättä ole itsepintaisesti kirjoittamani takana. Tärkeintä on heittää kissa pöydälle, keskustella näistä asioista ja miettiä yhdessä, kuinka saamme uusia pelaajia tähän peliin ja jäämään tänne pidemmäksikin aikaa. Itsekkäällä "minulle sopii parhaiten tämä, koska pärjään parhaiten sillä menetelmällä" emme tuota lisää pelaajia tänne, vaan ainoastaan vähennämme niitä entuudestaan. Nyt pitää löytää rohkeita ratkaisuja. Kehotankin kaikkia ajattelemaan pelin yhteistä hyvää ja rohkeasti kertoa ideansa myös meille muille. Yhdessä voimme vielä saada tämän pelin hengittämään - se on vain asenteesta kiinni.


Terveisin,
vekara
Yella
Kauniit ja Rohkeat



Date: 2015-09-19 19:56:47
Edited: 2020-08-26 02:34:36
:D
KittiHara
alienit



Date: 2015-09-19 20:07:54
Jumalauta, tuo pelaajien liike on nii hidasta et ehtii nukahtaa enneku ehtii toisee päähä kenttää..
Anonymous



Date: 2015-09-19 20:30:09
en huomaaaa nopeudessa mitääään eroa
Trn
Manhattan



Date: 2015-09-20 00:28:22
Edited: 2015-09-20 00:55:12
Toivottavasti kiekkoliigan finaaleihin mennessä saadaan tää public peleihin. Finaalit kestäis 10 tuntii ja paljo 0-0 pelei :)

Tässä ollaa vaa puhuttu että tasoerot kavenee ja tulee tiukempii matsei ku huonot ja hyvät pelaa, mut kyl se aika hirveet tulee sit olee ku kaks hyvää jengii pelaa tosissaan.
Flock
Caribbean



Date: 2015-09-20 12:24:02
Minusta tämä uudistus olisi tässä vaiheessa tarkoituksenmukaisempi, kun se olisi pelkästään regeissä/autoplayssa - kun aloittelija saapuu Kiekkoon, niin ensimmäiseksi hän varmastikin kokeilee näitä pelimuotoja, ja tiimipelit tulee vasta myöhemmin. Tiimipeleissä ei nykyään edes ole oikeita aloittelijajengejä, joten niissä tämä uudistus sataa lähinnä tällaisten alemman tason liigajengien laariin, kun pääsee inhorealistisella sumpulla piinaamaan kärkijengejä.

Sitten, kun saataisiin edes se 1000 uutta pelaajaa, niin tällä uudistuksella olisi kohderyhmänsä myös tiimipeleissä. Nyt se lähinnä tappaa peli-iloa kokeneemmilta pelaajilta, joita ei saisi näin kriittisessä vaiheessa häätää.
timo
Ravers



Date: 2015-09-20 12:37:04
Flock wrote:
Minusta tämä uudistus olisi tässä vaiheessa tarkoituksenmukaisempi, kun se olisi pelkästään regeissä/autoplayssa - kun aloittelija saapuu Kiekkoon, niin ensimmäiseksi hän varmastikin kokeilee näitä pelimuotoja, ja tiimipelit tulee vasta myöhemmin. Tiimipeleissä ei nykyään edes ole oikeita aloittelijajengejä, joten niissä tämä uudistus sataa lähinnä tällaisten alemman tason liigajengien laariin, kun pääsee inhorealistisella sumpulla piinaamaan kärkijengejä.

Sitten, kun saataisiin edes se 1000 uutta pelaajaa, niin tällä uudistuksella olisi kohderyhmänsä myös tiimipeleissä. Nyt se lähinnä tappaa peli-iloa kokeneemmilta pelaajilta, joita ei saisi näin kriittisessä vaiheessa häätää.


Juurikin näin. Sanasta sanaan samaa mieltä. Uudistus tehdään uusia pelaajia silmillä pitäen, mutta vaikutus lyödään suoraan vanhojen käsille, koska uusia pelaajia ei ole näköpiirissäkään. Kun ensimmäiseksi saadaan pelaajamäärät korjattua, on edes aiheellista alkaa miettimään muutoksien tarpeellisuuksia. Nyt se on pelkästään vain vanhojen kiusaamista.
jouko
Valmiusjoukot



Date: 2015-09-20 13:46:20
Edited: 2015-09-20 13:47:42
Mikäli kiekkoon saadaan tai saataisiin kasapäin uusia pelaajia, on muutoksien miettiminen ajankohtaista.

Siis ensin pitäisi odotella, että samaan aikaan saapuisi joku iso erä uusia pelaajia. Sitten välittömästi, ennen kuin tuo massa ehtii kyllästyä heittopussina olemiseen, mietitään ja toteutetaan pelimekaniikkaan säätöjä, jotka menevät kertaheitolla testaamatta nappiin.

Mutta tuohon saakka peli täytyy pitää aloittelijavihamielisenä, koska yksittäisiä uusia pelaajia ei haluta.

Kaikella kunnioituksella, tämä on hölynpölyä ja olen täsmälleen eri mieltä. Pelin pitäisi olla aloittelijaystävällinen heti tai mieluummin jo kauan sitten. Toki siihen on mahdollisuuksien mukaan pyrittykin.

Mielestäni kaikista oleellisin muutos olisi +/- tilaston poistaminen

Sillä ei ole sanottavaa merkitystä isommassa mittakaavassa. Tarkoitan suuria pelaajamassoja, jotka pelaavat huvikseen, pelin takia, eivätkä numeroiden.

Sinä olet tappamassa sitä viimeistäkin palasta, joka hädin tuskin pysyy elossa.

Kuten sanoin, nykyisillä käyttäjämäärillä pelin pyörittäminen ei ole taloudellisesti perusteltua. Ilmaispalvelua, joka vaatii näin paljon resursseja, ei voi loputtomasti ylläpitää, jos aktiivisia käyttäjiä on vain kourallinen. Ei siis ole tarkoituskaan pitää aikojen loppuun asti kiinni pienestä ydinporukasta keinolla millä hyvänsä.


Toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti, koska oleellisimman pointin jätin viimeiseksi. "Kultaisina" aikoina - jouko voi tarvittaessa kertoa vuodet kun pelaajamäärät olivat suurimmillaan - tasoerot olivat olemassa ja ne olivat vähintään yhtä suuria kuin nykyiselläänkin.

Valitettavasti en voi olla tästäkään samaa mieltä. Uudet pelaajat aloittavat tänään nollasta, kuten tekivät myös vuonna 2007. Mutta tänään kokeneemmat pelaajat ovat hioneet taitojaan 5-10 vuotta, vuonna 2007 korkeintaan pari-kolme vuotta. Minun on aika vaikea nähdä miten vuosikymmenen aktiivinen harjoittelu ei nostaisi taitotasoa ja sitä kautta tasoeroa uusien ja vanhojen välillä.

Tasoerojen kasvu tuntuu ainakin minusta loogisesti ajatellen itsestäänselvältä. Jos seuraa uuden Kiekko.tk-pelaajan yleensä lyhyeksi jäävää uraa, se on ilmiselvää myös käytännössä.


P.S. Kuulostaa tämä kuinka naurettavalta tahansa, niin minä pistän alle nimeni "adressiin" jossa vaadin vanhan kiekon palauttamista.

Addresseista ei ole perinteisesti ollut paljon apua. Tuossa nimimäärä on joitakin tuhannesosia nykyisestä kuukausitason kävijämäärästä. Jos vertaa siihen jaloillaan äänestäneeseen enemmistöön, joka muutamassa vuodessa on hävinnyt, se on kai joitakin kymmenestuhannesosia. Jos vetoomus sisältäisi hyvin perusteltuja, rakentavia ja hyötysuhteeltaan järkeviä ehdotuksia, ne otettaisiin kyllä huomioon yhdenkin "allekirjoituksen" kanssa. Muussa tapauksessa sen pohjalta on vaikea toimia, oli sitten nimiä enemmän tai vähemmän.

P.S. ilmassa lentävän kiekon osumistodennäköiösyyttä mailaan on tänään vähennetty n. puoleen entisestä.
Anonymous



Date: 2015-09-20 14:58:21
nopee:n pitää ehdottomasti saada olla nopee!
vekee
rattopojat



Date: 2015-09-20 15:04:44
Edited: 2015-12-24 15:36:08
:(
Anonymous



Date: 2015-09-20 15:16:00
Edited: 2015-09-20 15:16:42
jouko wrote:
Jos vetoomus sisältäisi hyvin perusteltuja, rakentavia ja hyötysuhteeltaan järkeviä ehdotuksia, ne otettaisiin kyllä huomioon yhdenkin "allekirjoituksen" kanssa. Muussa tapauksessa sen pohjalta on vaikea toimia, oli sitten nimiä enemmän tai vähemmän.


Peli on tällä hetkellä auttamatta liian hidasta ja jos kaksi osaavaa joukkuetta pelaa vastakkain, toi peli näyttää oikeesti skeidalta. Totuttelukysymys totta kai ja meikäläistä oikeasti kiinnostaa nämä uudistukset, mutta muokkauksia tämä vielä vaatii.

Ilmassa lentävän kiekon osumistodennäköisyyttä mailaan ja sen vähennystä mun on vaikea nähdä radikaalina muutoksena, mutta esimerkiksi autopassien nopeuttaminen voisi olla oikeasti hyvä uudistus. Vaikka pelaajat liikkuvat nyt hitaammin ja autopassilla pystyy tehdä erilaisia asioita jo nyt vrt. ennen uudistusta, niin silti nopeuttaisin sitä, koska yksilötaidon merkitys on niin pieni tällä hetkellä. Puolustaminen on aivan liian helppoa ja autopassin nopeuttamiselle voisi olla iso vaikutus siihen.
timo
Ravers



Date: 2015-09-20 15:28:31
jouko wrote:

Siis ensin pitäisi odotella, että samaan aikaan saapuisi joku iso erä uusia pelaajia. Sitten välittömästi, ennen kuin tuo massa ehtii kyllästyä heittopussina olemiseen, mietitään ja toteutetaan pelimekaniikkaan säätöjä, jotka menevät kertaheitolla testaamatta nappiin.

Mutta tuohon saakka peli täytyy pitää aloittelijavihamielisenä, koska yksittäisiä uusia pelaajia ei haluta.

Kaikella kunnioituksella, tämä on hölynpölyä ja olen täsmälleen eri mieltä. Pelin pitäisi olla aloittelijaystävällinen heti tai mieluummin jo kauan sitten. Toki siihen on mahdollisuuksien mukaan pyrittykin.


Siis juuri tätä tarkoitan. Osaatko sitten kertoa, miksi 2006-2011 minä ja uskallanko sanoa jopa tuhannet(?) muut eivät kyllästyneet heittopussina olemiseen? Minun mielestäni näet asiat aivan liian suppeasti, mikäli säännöllinen häviäminen on jokin erikoisen suuri syy lopettamiselle. Kuten itsekin tuossa viestissäsi jo sanoit:

"Sillä ei ole sanottavaa merkitystä isommassa mittakaavassa. Tarkoitan suuria pelaajamassoja, jotka pelaavat huvikseen, pelin takia, eivätkä numeroiden."

Miksi ihmeessä pelin takia pelaavat lopettaisivat useamman tappion jälkeen? Mikäli peli itsessään kiinnostaa, niin pelissä haluaa kehittyä. Se on luonnollista ihan jokaisessa pelissä, joka OIKEASTI kiinnostaa.

Sen sijaan, että antaisit pelaajien kehittyä esimerkiksi tasohuoneissaan (autoplay, regit ainoastaan kokemustasoille, ei liian suuria rank eroja tiimipeleissä) niin sinä haluat kaventaa kuilua keinotekoisesti muokkaamalla pelimekaniikkaa, joka on saanut sen "pienen ydinporukan" pysymään kiekossa näin pitkään. Sen sijaan, että sinä miettisit ja kyselisit mikä on saanut nämä pelaajat pysymään kiekossa näin pitkään, sinä olet noin vain potkimassa heitä pois, koska tarkoituksena ei heitä ole ikuisesti pitää.

Minä ihan vakavissani ihmettelen, että missä pelissä ei aloittelijoiden ja "veteraanien" välillä ole tasoeroja, tai missä muussa pelissä niitä pyritään pelin itsensä toimesta tarkoituksella kaventamaan. En kykene näkemään minkään muun pelin tarkoituksella vaikeuttavan veteraanien toimintaa ja viemään heiltä hyötyjä pois, vain ja ainoastaan siksi, että aloittelijoilla on helpompi olla. Aloittelijoita ja heidän peliään voidaan helpottaa myös ajamatta vanhoja pois.

Vai pyrkiikö kiekko.tk olemaan jonkin sortin edellä kävijä pelien maailmassa? Aika rohkea veto sinänsä, ja toivon vilpittömästi sen kantavan hedelmää.

Viimeisellä kolmella kaudella Kiekkoliigassa vähiten maaleja päästänyt jengi on päästänyt maaleja aina alle 2 keskiarvolla, tarkkaan ottaen luvut ovat 1,43 1,74 ja 1,61. Maalintekeminen on liigapeleissä ollut muutenkin jo nihkeää, ja kuten arvata saattaa, tämän uudistuksen myötä 4vs4 pelit, ja ennen kaikkea maalinteko niissä tehdään entistä tuskaisemmaksi verrattuna entiseen. Minä kuitenkin uskallan väittää, että liigat tätä peliä ovat pitäneet hengissä niinkin pitkään kuin se on nyt pysynyt, ja sinä päätit tavallaan toimillasi puuttua myös niihin.
Mainos

Created by: jouko Created on: 2015-08-22 16:00:43 Read times: 74124
Pages: 1   [2]   3   4   5   6   7   8